چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوهی ارتباط بین تلاطم محیطی،سیمای استراتژیک و علمکرد سازمانها،تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمانهای تولیدکننده دارو است. نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمانهای داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکتهای دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد،از عملکرد بالاتری برخوردار هستند. مدل و یافتههای پژوهش نه تنها برای سازمانهای داروسازی و علاقهمندان به این بحث مفید است،بلکه برای پژوهشگران مدیریت استراتژیک نیز مبنای مناسبی برای تحلیل سطح تلاطم پیرامون سازمانها و همچنین نحوهی متناسبسازی سیمای استراتژیک سازمانها و صنعتهای دیگر ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمانهای داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکتهای دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد،از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.
(1)- Miles and Snow (2)- Defenders (3)- Prospectors (4)- Analyzers (5)- Reactors خلاصه ویژگیهای موردنظر مایلز و اسنو که در تعیین نوع سیمای استراتژی سازمان باید به آنها توجه شود به شرح زیر است: 1-میزان تاکید سازمانها به واحدهای پژوهش توسعه 2-میزان تاکید سازمانها به واحدهای بازاریابی و فروش 3-میزان تاکید سازمانها واحدهای تولید و مالی 4--میزان تاکید سازمانها بر کار درست انجام دادن(اثربخشی) 5-میزان تاکید سازمانها بر درست انجام دادن کار(کارآیی) 6-میزان تاکید سازمانها به مقدار تمرکز در تصمیمگیری 7-میزان تاکید سازمانها میزان تاکید سازمانها به اعمال مقدار لازم تغییر در خطوط و شیوههای تولید 8-میزان تاکید سازمانها به مقدار لازم پیشگامی در رقابت،متناسب با سطح تلاطم محیطی 9-میزان تاکید سازمانها به مقدار لازم تاثیر در تغییرات محیط پیرامون 10-میزان تاکید سازمانها به اتخاذ تصمیمات و اقدامات متهورانه در سازمانمدل پژوهش انگیزهی اولیه فعالیت با توجه به مطالعهی پژوهشهای انسف(1375)و نوع نگاه خاص ایشان به بحث محیط و تلاطم محیط ایجاد شد که با توجه به عنوان و موضوع پژوهش نسبت به بسط و تعدیل ادبیات و طراحی مدل اقدام شد."