چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی همبستگی شرایط ارگونومی و فرسودگی شغلی در کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان می پردازد. روش: پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه اصفهان (شامل 61 نفر) در سال 1388 می باشند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش جهت بررسی میزان فرسودگی کتابداران و سیاهه بازبینی استانداردها و اصول ارگونومی در محیط کتابخانه به منظور بررسی شرایط ارگونومی بود. داده ها نیز با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین شرایط ارگونومی و شدت و فراوانی خستگی عاطفی، کاهش عملکرد شخصی و مسخ شخصیت کتابداران دانشگاه اصفهان رابطه معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی همبستگی شرایط ارگونومی و فرسودگی شغلی در کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان رقیه رضایی آدریانی کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ؛ roghayehrz@gmail.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین شرایط ارگونومی و شدت و فراوانی خستگی عـاطفی ، کـاهش عملکـرد شخصی و مسخ شخصیت کتابداران دانشگاه اصفهان رابطه معنادار وجود ندارد.
٢. به منظور بررسی شرایط ارگونومی از سیاهه بازبینی استانداردها و اصول ارگونومی در محیط کتابخانه در بین تمام کتابداران مزبور در کتابخانه های دانشگاه اصفهان جهت ارزیابی موارد ذیل استفاده گردید: - وضعیت بدنی در حالت ایستاده ، نشسته ، حمل و جابجایی منابع و قفسه گذاری و مرتب کردن آن ها؛ - فضای کاری ؛ - تجهیزات : صندلی ، میز کار، تکیه گاه ها (ساعد، مچ و پاها)، نگهدارنده اوراق ، صفحه نمایشگر، صفحه کلید، موشواره ، چرخ حمل کتاب ، فرازه ها، چهارپایه و سایر ابزارها و تجهیزاتی که در کتابخانه مورد استفاده قرارمی گیرند؛ - شرایط محیطی : نور، رنگ ، علائم راهنما، صدا، دما، رطوبت و جریان هوا؛ - عوامل بهداشتی ؛ - عوامل ایمنی ؛ - تسهیلات رفاهی .
در فرضیه پژوهش بیان شده که بین شرایط ارگونومی و فراوانی و شدت خستگی عاطفی ، کاهش عملکرد شخصی ، و مسخ شخصیت همبستگی وجود دارد.
Stress and burnout in libraries & information centers.