چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش تعیین فاصله موجود میان ادراکات و انتظارات کاربران از خدمات دریافتی و استنباط کارکنان از انتظارات آنان است. روش: این پژوهش کاربردی است. مبنای این پیمایش، پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 23 شاخصه در قالب سه بعد (تاثیر گذاری خدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. یافته ها: از منظر مراجعان، کارکنان و منابع کتابخانه تا حدودی توانسته اند دربرخی موارد حداقل انتظارات مراجعان را برآورده سازند، به استنباط کارکنان، مراجعان انتظار دارند که کارکنان کتابخانه آمادگی بیشتری برای پاسخ به سوالات آنان را داشته باشند و منابع موجود تا حدودی توانسته است حداقل انتظارات مراجعان را برآورده سازد، به استنباط کارکنان، مراجعان از کتابخانه به عنوان فضای اجتماعی مناسب برای یادگیری گروهی انتظار کمتری دارند. این در حالی است که مراجعان وجود فضایی اجتماعی برای یادگیری و مطالعه گروهی را یک ضرورت دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که هم اکنون ، مراجعـان زیـادی از خـدمات اطلاع رسانی کتابخانه ملی استفاده می کنند و کتابخانه ملی به عنوان نماد فرهنگی کشور از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است لذا بنا به ماهیت کتابخانه ملی در ایران که شامل چند مجموعه خدمات اطلاعـاتی اسـت و بـا توجـه بـه ارائـه خدمات و امکاناتی که این کتابخانه در اختیـار اعضـا قـرار مـی دهـد و همچنـین افزایش روزافـزون شماراعضـای کتابخانـه ، بـرای بررسـی فاصـله موجـود میـان ادراکات و انتظارات کاربران از خدمات دریافتی و استنباط کارکنـان از انتظـارات آنان ابزار لایب کوال مورد استفاده قرار گرفت .
توزیع فراوانی مراجعان درباره مکان و فضای کتابخانه (بعد سوم : کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) حداقل سطح خدمات مورد انتظار حداکثر سطح خدمات مورد انتظار وضع موجود خدمات دریافتی گویه ها انحراف انحراف انحراف حداقل حداکثر میانگین حداقل حداکثر میانگین حداقل حداکثر میانگین معیار معیار معیار وجودفضای آرام برای فعالیت های ١ 9 6/63 2/18 1 9 8/42 1/33 1 9 6/60 2/20 انفرادی وجود فضای مناسب در کتابخانه که ١ 9 6/55 2/1 1 9 8/46 1/19 1 9 6/87 2 ترغیب کنندة مطالعه و وجود فضایی اجتماعی برای ١ 9 5/7 2/33 1 9 7/85 1/83 1 9 3/94 2/51 یادگیری گروهی مکانی راحت ، 2/13 6/42 9 1 1/26 8/44 9 1 2/04 6/49 9 1 دلپذیر و جذاب همان گونه که در جدول ٣ مشاهده می شود پاسخ های کاربران نشان می دهد که میانگین امتیازهای اختصاص داده شده از سوی آنان در سطح واقعی خدمات ، نه تنها از سطح مطلوب یا حداکثر بلکه از حداقل خدمات نیز پایین تر است .