چکیده:
به جدید بودن تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در دنیا، و از طرفی به دلیل محدودیتهای ذاتی سیستمهای رسانه ای و خبری سنتی مانند: روزنامه و نشریات، رادیو و تلویزیون، به جهت تعاملی بودن آن، انتشار اخبار و اطلاعات در بستر اینترنت از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. اما ممکن است گاهی استفاده از اینترنت، دستاندرکاران رسانهها را به اهداف پیش-بینی شده و مورد انتظار نرساند؛ زیرا هر رسانه، برای برآورده ساختن اهداف خاصی مناسب است. به طوری که گاهی استفاده از اینترنت و گاهی هم استفاده از رسانههای جمعی می تواند مفید باشد. در این مقاله سعی شده است با استفاده از فرآیندهای احتمالی و با انطباق دادن مدل شیوع با رفتار رسانههای جمعی و همچنین با ارایه روش ریاضی جدید برای تحلیل رفتار اینترنت درخصوص انتشار اخبار در بستر زمانی، رفتار رسانهها تحلیل و بررسی شود. بدین منظور عواملی همچون: میانگین تعداد افرادی که پس از گذشت زمان t خبر را می شنوند، میانگین زمانی که طول می کشد تا n نفر خبر را بشنوند و سایر پارامترهای مهم در رسانه بررسی و مطالعه شده است. این پارامترهای مهم، ارزیابی و انتخاب رسانهها را بسیار سهل و آسان می کند.
خلاصه ماشینی:
در اين مقالـه سعي شده است با استفاده از فرآيندهاي احتمالي و با انطباق دادن مدل شـيوع بـا رفتـار رسـانه هـاي جمعي و همچنين با ارايه روش رياضي جديد براي تحليل رفتار اينترنت درخصـوص انتشـار اخبـار در بستر زماني ، رفتار رسانه ها تحليل و بررسي شود.
در بخش ٤ و ٥ مقاله ، با بررسي رفتـار رسانه هاي جمعي و اينترنت در بستر زماني و با استفاده از فرآينـدهاي احتمـالي ، معيارهـايي همچون : ميانگين تعداد افرادي که پس از گذشـت زمـان t خبـر را مـي شـنوند، يـا ميـانگين زماني که طول مي کشد تا n نفر خبر را بشنوند و ديگر عوامل زماني که در تحليـل رسـانه از اهميت خاصي برخوردار بوده و مي تواند، دست اندرکاران رسانه ها را در تحليـل ، بررسـي و انتخاب رسانه ياري نمايد، ارايه شده است .
بنابراين پارامترهاي ذيـل را درنظر مي گيريم : نرخ انتشار خبر از منبع خبر (رسانه جمعي ) نرخ انتشار اخبار بين افراد شنونده ي خبر متغير تصادفي انتقال خبر از منبع خبر به اعضاي جامعه E s متغير تصادفي انتقال خبر بين دو نفر از اعضاي جامعه E p تعداد کل افراد جامعه N با توجه به تعاريف گفته شده ، احتمال رسيدن خبر به فردي در زمان (t,tt)، توسـط منبع خبر (رسانه جمعي ) به صورت زير محاسبه مي شود: P(Ein(t,tt))t (1-4) s گفتني است ؛ در اين مدل فرض بر اين است که همه اعضاي جامعه بـه طـور مسـاوي در معرض منبع خبر قرار داشته و همچنين مخاطبان به طور منظم به رسـانه هـاي جمعـي مراجعـه مي کنند که بسيار فرض واقعي است .