چکیده:
پژوهش حاضر به روش تحقیق شبه تجربی و با هدف بررسی راهکارهای عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه انجام گرفته است. زمان مطالعه از اول مهر ماه لغایت بهمن ماه 1385 بود. جامعه آماری پژوهش را 16 دبیرستان دولتی دارای کتابخانه شهر زاهدان تشکیل می داد که در همه پایه های تحصیلی دانش آموز داشتند و به عنوان نمونه 6 دبیرستان بطور تصادفی برای آزمون فرضیهها انتخاب گردید. سه راهکار عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس و توسعه فرهنگ مطالعه به عنوان فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. این فرضیه ها عبارت بود از: 1. پاسخ به سؤالهای کتابهای درسی بر مبنای کتابهای غیر درسی و مواد مکمل آموزشی 2. به کارگیری کتابداران متخصص و علاقهمند در کتابخانههای مدارس 3. تشکیل بعضی از کلاسها در کتابخانه های مدارس مجهز به مواد آموزشی مناسب.برای آزمون فرضیهها، نخست دو گروه مورد آزمون (تجربی و کنترل) انتخاب شد. حجم نمونه در هر گروه 120 نفر بود که از پایه های مختلف، بطور تصادفی انتخاب شدند. پس از ثبت نمرات پیش آزمون و پس آزمون، از گروههای تجربی و گواه از آزمون مربع کا و تست دقیق فیشر استفاده شد. این مطالعه نشان داد در هر کدام از فرضیههای فوق، تفاوت معناداری بین گروههای مورد آزمون وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ir نمایه می شود) شماره نشریه: 49 _ شماره اول، جلد 13 پدیدآور: رضا حکیمی، محمد علی طبسی مترجم: چکیده پژوهش حاضر به روش تحقیق شبه تجربی و با هدف بررسی راهکارهای عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه انجام گرفته است.
آزمون کای دو، تست دقیق فیشر نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه مورد آزمون وجود دارد و چون مقدار P=0/0001 و کمتر از 05/0 است، با 095/0 اطمینان میتوان گفت، روش تدریس فعال معلمان در افزایش مراجعه به کتابخانه مؤثر بوده است.
توزیع فراوانی مراجعه به کتابخانه قبل از اجرای طرح مداخله تغییر روش تدریس به مدت یک ماه در هر یک از گروههای مورد آزمون مراجعه گروه فراوانی مراجعه عدم مراجعه جمع تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تجربی 24 4/44 3576 50 3600 50 کنترل 30 6/55 3570 50 3600 50 جمع 5 100 7146 100 7200 100 P= 0/41 آزمون کای دو، تست دقیق فیشر هیچگونه تفاوت آماری معناداری را بین دو گروه قبل از مداخلة متغیر مستقل نشان نمیدهد، زیرا مقدار P= 0/41 بیشتر از 05/0 است.
این فرضیه بیان میکرد که کتابداران متخصص درمدارس با معرفی منابع و آموزش استفاده از آن و تأمین منابع مورد نیاز معلمان و دانشآموزان از طریق امانت بین کتابخانهای، سبب فعال شدن کتابخانه و توسعة فرهنگ مطالعه می شوند.