چکیده:
پژوهش حاضر، با استفاده از پرسشنامه، به مقایسة وضعیت مطالعة منابع اطلاعاتی 363 نفر از زنان شاغل و خانهدار در شهر شیراز پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد عواملی مانند میزان مطالعۀ والدین، میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی، سن، وضعیت تأهل، تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه، دسترسی به منابع اطلاعاتی و دسترسی به رایانه و مهارت بهرهگیری از آن، از جملة عوامل مؤثر در مطالعه است. در پایان، با تکیه بر یافتههای گزارش شده، رهنمودها و توصیههایی به منظور افزایش میزان مطالعة زنان ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان میدهد عواملی مانند میزان مطالعۀ والدین، میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی، سن، وضعیت تأهل، تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه، دسترسی به منابع اطلاعاتی و دسترسی به رایانه و مهارت بهرهگیری از آن، از جملة عوامل مؤثر در مطالعه است.
این، در حالی است که زنان شاغل بیش از زنان خانهدار از برنامة مطالعاتی پیروی میکنند و این نیز، نشان میدهد زنان خانهدار بیشتر به برنامهریزی برای مطالعه نیاز دارند و یکی از راههای آن، در این باره میتواند تشکیل کارگاههای آموزش در کانونهای فرهنگی و مساجد باشد.
یافتهها، حاکی از آن است که مراجعه به کتابفروشیها و خرید کتاب، عمدهترین روش دسترسی به منابع در میان جامعة مورد پژوهش میباشد و در این میان، زنان شاغل بیش از زنان خانهدار برای تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود به کتابفروشیها میروند و این امر میتواند به دلیل استقلال مالی آنان باشد.
سایر عوامل:نکتة آخر اینکه، در بررسی نگرش پاسخگویان نسبت به روشهای ایجاد و افزایش انگیزة مطالعه در زنان، به مواردی از قبیل انجام کارهای فرهنگی و تبلیغات به منظور بازگفت اهمیت و فواید مطالعه، معرفی کتاب از طریق رسانههای عمومی، کاهش قیمت کتاب، افزایش کتابخانههای محلی، آموزش برنامهریزی به منظور کاهش زمان کار در منزل، انتشار روزنامهها و مجلههای مناسب، به منظور آگاهیرسانی به زنان جامعه، برگزاری مسابقات کتابخوانی برای زنان، ایجاد عادت به مطالعه از کودکی، افزایش تعداد کتابفروشیها، افزایش منابع اطلاعاتی صوتی، عرضه کردن بن کتاب ویژة بانوان، ایجاد وبگاههای اینترنتی مناسب جهت اطلاعرسانی و افزایش آگاهی زنان و دسترسی وسیع تر به شبکة اینترنت، اشاره شده است.