چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی استفاده کنندگان از خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. در این پژوهش، متغیرهای رشته، مقطع و محل فعالیت مراجعان، امکان دسترسی به منابع الکترونیکی، تجهیزات فیزیکی بخش و نقش کتابدار در جستجو، بازیابی و آموزش کاربران بررسی شد. جامعة آماری، شامل کلیة افرادی است که به قصد جستجو و بازیابی اطلاعات به این بخش مراجعه کردهاند که بر اساس جدول «مورگان»، 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.نتایج پژوهش نشان داد کاربران تا حد زیادی از امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاهها و مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابدار رضایت داشتهاند؛ اما از تجهیزات فراهم شده و ساعت کار بخش، ناراضی بودهاند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد کاربران تا حد زیادی از امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاهها و مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابدار رضایت داشتهاند؛ اما از تجهیزات فراهم شده و ساعت کار بخش، ناراضی بودهاند.
به همین منظور، پژوهش حاضر، میزان رضایت کاربران از خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانة مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل مؤثر بر این رضایتمندی را بررسی نموده است.
«رئیسی و ابراهیمی» (1386) در پژوهش خود به منظور ارزیابی میزان رضایت استفادهکنندگان از منابع موجود و خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 400 پرسشنامه را بین استادان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مراجعهکننده به کتابخانه مرکزی توزیع کردند.
در این فرضیه نیز به این دلیل که رشته تحصیلی یک متغیر اسمی و میزان دستیابی کاربران به منابع متغیری رتبهای است، برای بررسی رابطه بین آنها از این آزمون استفاده شده است.
بنابراین، فرضیه رد میشود و این نشان میدهد که بین میزان دستیابی کاربرانی که خود به جستجوی منابع میپردازند، با آنان که انجام عملیات جستجو را به کتابدار واگذار میکنند، تفاوت معناداری وجود ندارد.
آزمون فرضیه: برای بررسی رابطه بین نحوة آموزش جستجوی منابع اطلاعاتی توسط کتابدار و میزان دستیابی کاربران به منابع، از آزمون مجذور کای استفاده می شود.
این در حالی است که یافته های حاصل از پژوهش «رئیسی و ابراهیمی» (1386) نشان میدهد علت عمدة نارضایتی کاربران از خدمات بخش دیداری ـ شنیداری در مورد آموزش، استفاده از اینترنت و آموزش جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کتابداران بوده است.
Library users survey 2007."