چکیده:
این مقاله به صورت تجربی رابطه بین ویژگی های بیانیه ماموریت سازمان و عملکرد سازمانی را در شرکتهای غذایی فعال که در هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشینآلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران و شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته در نمایشگاه بین المللی تهران در سال 1388 شرکت داشته اند مورد بررسی قرار داده است. دادههای مورد استفاده از 300 شرکت جمع آوری شده و روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. برای بررسی فرضیات از تجزیه و تحلیل رگرسیون و همبستگی و از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. در این مقاله، ویژگیهای بیانیه ماموریت شامل انعطاف پذیری بیانیه ماموریت،کامل بودن، قابلیت اجرا، واقعی بودن، و متمایز بودن مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می دهد بین هر یک از ویژگی های بیانیه ماموریت و عملکرد سازمانی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد در میان ویژگی های بیان شده، انعطاف پذیری بیانیه ماموریت بیشترین تاثیر را بر عملکرد سازمانی وکامل بودن بیانیه ماموریت، کمترین تاثیر را بر عملکرد سازمانی دارد.
The aim of this paper is to investigate the relationship between characteristics of mission statement and organizational performance in Food industries. Data for this study have been collected from 300 firms. The research method is correlation and descriptive. Correlation and Regression analyses and SPSS software have been used to test the relationship between the characteristics of mission statement and organizational performance. In order to investigate the given relationship, we used the characteristics of mission statement which included: the completeness, practicality, reality, distinctness and flexibility of the mission statement. Data have been analyzed by SPSS. It is concluded that there is a direct and positive relationship between the mission statement and organizational performance. Also, the regression test reveals that, from the viewpoint of the managers and experts, the flexibility of the mission statement has the most impact on organizational performance while the perfectness of the mission statement has the least effect
خلاصه ماشینی:
"حال با توجه به آنچه که در بالا به آن اشاره شد، در این تحقیق اجزای تشکیل دهنده بیانیه مأموریت به صورت زیر در نظر گرفته می شود: 1-کیفیت محصولات و خدمات 7- توجه به کارکنان 2- فلسفه شرکت 8- توجه به مشتریان 3- توجه به تأمین کنندگان 9- توجه به سهامداران 4- محدوده جغرافیایی 10- تصور عمومی مطلوب 5- توجه به بقا/ رشد/ سودآوری 11- قابلیت های متمایز 6- تکنولوژی 3-3: رابطه بیانیه مأموریت و عملکرد شرکت عملکرد سازمانی مفهوم گسترده ای است که آنچه را شرکت تولید می کند و نیز حوزه هایی را که با آنها در تعامل است در برمی گیرد.
کامل بودن بیانیه مأموریت شامل معیارهای زیر است؛ به عبارتی در صورت وجود این معیارها بیانیه مأموریت کامل می باشد: - کیفیت کالا/ خدمات ، - فلسفه شرکت - قابلیت/ توانایی متمایز - تکنولوژی - تصور عمومی مطلوب - محدوده جغرافیایی - توجه به بقا / رشد / سود آوری - توجه به مشتریان - توجه به کارکنان قابلیت اجراء بیانیه مأموریت سازمانی: سازمان توانایی اجرای آن را داشته باشد.
تحصیل منابع و حفظ قلمرو شامل معیارهای زیر می باشد: - کمک های مالی و قراردادها - توسعه بازار به منظور جذب مشتری جدید - ایجاد حمایت سیاسی - رشد بودجه سازمان - ایجاد اعتبار و مشروعیت قلمرو تحقیق: قلمرو موضوعی این تحقیق، بررسی رابطه بین بیانیه مأموریت سازمان و عملکرد سازمان در شرکت های فعال در صنعت غذایی است."