چکیده:
در این مقاله برآنیم تا به بررسی خطبه پنجاه و یکم نهج البلاغه براساس تحلیل کنش گفتاری که در حوزه تحلیل گفتمان قرار دارد، بپردازیم. با تحلیلی که بر روی خطبه یاد شده برمبنای دسته بندی جان سرل (1999) از کنشهای گفتار انجام دادیم، دریافتیم که امام علی(ع) در این خطبه برای تحریک و تشجیع لشگریانشان در جهت حمله به سپاهیان معاویه و پیروز شدن بر آنان که در واقع بازپس گیری و آزادسازی شریعه فرات از دست آنان بود، کنشهای گفتار اظهاری و ترغیبی را به میزان زیادی به کار برده اند و کنش گفتار عاطفی را به میزان کمتری. امام با کاربرد کنش اظهاری قصد دارند در یارانشان نسبت به جنگ، مرگ، زندگی، معاویه و سپاهش بصیرت پیدا ایجاد کنند تا آنها به سوی پیروزی بر سپاه دشمن گام بردارند. کاربرد زیاد کنش ترغیبی نشانگر این است که امام سعی دارند از طریق هشدار دادن، دستور دادن، تشویق کردن، نصیحت کردن، اطمینان دادن و روحیه و اعتماد به نفس دادن سپاهیانشان را در جهت حمله بر سپاه دشمن تحریک و ترغیب نمایند. اساسا نوع گفتمان جنگ گفتمانی است که کاربرد زیاد این دو نوع کنش را می طلبد. کاربرد کم کنش عاطفی نیز در این خطبه حماسی بدین دلیل است که گفتمان جنگ گفتمانی نیست که در آن از مسائل عاطفی و احساسی به میزان زیادی استفاده شود. در خطبه مورد بحث امام (ع) کنشهای گفتار تعهدی و اعلامی را به کار نبرده اند. در غالب پاره گفتارها کنشهای صوری و واقعی برهم منطبق نیستند و از بین کنشهای گفتار اظهاری، ترغیبی و عاطفی، در اکثر پاره گفتارها کنش اظهاری به صورت کنش صوری ظاهر شده است. در این خطبه تمام پاره گفتارهای امام (ع) پاره گفتارهای کنشی ضمنی می باشد.
خلاصه ماشینی:
با تحلیلی که بر روی خطبۀ یاد شده بر مبنای دسته بندی جان سرل (١٩٩٩) از کنش های گفتار انجام دادیم ، دریافتیم که امام علی (ع ) در این خطبه برای تحریک و تشجیع لشگریانشان در جهت حمله به سپاهیان معاویه و پیروز شدن بر آنان که در واقع بازپس گیری و آزادسازی شریعۀ فرات از دست آنان بود، کنش های گفتار اظهاری و ترغیبی را به میزان زیاد و کنش گفتار عاطفی را به میزان کمتری به کار برده اند.
هدف از انتخاب خطبۀ پنجاه و یکم نهج البلاغه برای تحلیل کنش های گفتار آن ، آن بود تا دریابیم که چگونه این خطبه با وجود کوتاه بودنش و با اینکه برخلاف دیگر خطبه ها با مقدمه ای آغاز نشده است ، توانسته بر یاران حضرت علی (ع ) که مخاطبان خطبه بودند، تأثیرگذار باشد؛ به نحوی که یاران پس از شنیدن آن بدون هیچ گونه تعلل ، بهانه ورزی و ابهام در درک خطبه ، بر سپاه دشمن تاختند و بر آن غلبه کردند.
با تحلیل کنش های گفتار این خطبه می خواهیم دریابیم کنش های گفتار یا به عبارتی دیگر کنش های منظوری ای که امام علی (ع ) در پاره گفتارهای خود به کار برده اند، چه بوده است که کنش تأثیری آن ها حملۀ سپاه امام (ع ) بر سپاه معاویه و بازپس گیری شریعۀ فرات از آنان و پیروزی در جنگ بود.
Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language, Cambridge University Press, Cambridge, New York and Melbourne, 1999.