چکیده:
کارآفرینی و تشخیص فرصت به شدت به یک دیگر گره خورده اند و یکی از بخش های مهم در فرایند کارآفرینی تشخیص فرصت می باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عوامل فردی و اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت و طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع هم بستگی است. جامعه ی آماری تحقیق را کارآفرینان برتر ملی و کارآفرینان برتر استان تهران در سال های 1389 و 1390 تشکیل می دادند؛ تعداد این کارآفرینان 88 نفر بود. در این تحقیق از سرشماری استفاده شده و پرسش نامه برای کارآفرینان جامعه ی آماری ارسال شد که درنهایت 55 پرسش نامه عودت داده شده و به وسیله ی PLS تحلیل گردید. نتایج نشان داد خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد. در مورد ترتیب تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، بیش ترین تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت دارد. پس از آن به ترتیب خلاقیت، پیوندهای ضعیف اجتماعی، و خودکارآمدی قرار دارند.
Entrepreneurship is a process of identifying، evaluating and exploiting opportunities to produce goods and services in the future. In fact، entrepreneurship is a means to study opportunities. Entrepreneurship and opportunity recognition are closely intertwined، and an important element of entrepreneurship process is opportunity recognition. The purpose of this study was to examine the impact of individual and social factors and entrepreneurial alertness on opportunity recognition and the method used was descriptive-survey and correlational. The statistical population included 88 top entrepreneurs in the Province of Tehran in 2010 and 2011. In this study، instead of sampling، the census was used and questionnaires were sent to the focus group. Ultimately، 55 questionnaires were returned and analyzed by PLS technique. The results showed that factors such as creativity، self-efficacy، social weak ties and entrepreneurial alertness have positive impacts on opportunity recognition but the impacts of the factors such as prior knowledge، social strong ties and mentors، guidelines on opportunity recognition were not confirmed. The influence of independent variables on the dependent variables can be ranked as (1) entrepreneurial alertness، (2) creativity، (3)social weak ties and (4)self-efficacy.
خلاصه ماشینی:
شاخص های برازش مدل بیرونی متغیرهای مکنون پژوهش <TD>متغیر </TD> <TD>شاخص </TD> <TD>بار عاملی </TD> <TD>متغیر </TD> <TD>شاخص </TD> <TD>بار عاملی </TD> <TD></TD> <TD> PK1</TD> <TD> -0/111</TD> <TD></TD> <TD> C1</TD> <TD> 0/659</TD> <TD>دانش پیشین </TD> <TD> PK2</TD> <TD> 0/724</TD> <TD>خلاقیت </TD> <TD> C2</TD> <TD> 0/835</TD> <TD> 0/412AVE = </TD> <TD> PK3</TD> <TD> 0/803</TD> <TD> 0/5AVE = </TD> <TD> C3</TD> <TD> 0/802</TD> <TD> 0/715CR = </TD> <TD> PK4</TD> <TD> 0/773</TD> <TD> 0/824CR = </TD> <TD> C4</TD> <TD> 0/778</TD> <TD></TD> <TD> PK5</TD> <TD> 0/529</TD> <TD></TD> <TD> C5</TD> <TD> 0/347</TD> <TD></TD> <TD> SE1</TD> <TD> 0/801</TD> <TD></TD> <TD> EA1</TD> <TD> 0/565</TD> <TD>خودکارآمدی </TD> <TD> S 2</TD> <TD>0/ 96</TD> <TD>هوشیاری کارآفرینانه </TD> <TD> EA2</TD> <TD> 0 744</TD> <TD> 0/585AVE = </TD> <TD> E3</TD> <TD> 713</TD> <TD> 0/463AVE = </TD> <TD> 3</TD> <TD>/589</TD> <TD> 0/894CR = </TD> <TD> SE4</TD> <TD> 0/851</TD> <TD> 0/836CR = </TD> <TD> EA4</TD> <TD> 0/731</TD> <TD></TD> <TD> SE5</TD> <TD> 0/770</TD> <TD></TD> <TD> EA5</TD> <TD> 0/803</TD> <TD></TD> <TD> SE6</TD> <TD> 0/642</TD> <TD></TD> <TD> EA6</TD> <TD> 0/616</TD> <TD>پیوندهای قوی اجتماع </TD> <TD> ST1</TD> <TD> 0/908</TD> <TD>پیوندهای ضعیف </TD> <TD> WT1</TD> <TD> 0/187</TD> <TD>ی 0/602AVE = </TD> <TD> ST2</TD> <TD> 0/640</TD> <TD>اجتماعی </TD> <TD> WT2</TD> <TD> 0/935</TD> <TD> 0/816CR = </TD> <TD> ST3</TD> <TD> 0/756</TD> <TD> 0/37AVE = 0/665CR = </TD> <TD> WT3</TD> <TD> 0/445</TD> <TD></TD> <TD> M1</TD> <TD> 0/544</TD> <TD>تشخیص فرصت های </TD> <TD> OpR1</TD> <TD> 0/635</TD> <TD>استفاده از کمک مبان </TD> <TD> M2</TD> <TD> 0/321</TD> <TD>کارآفرینانه </TD> <TD> O R2</TD> <TD>0/549</TD> <TD>ری 0/405AVE = </TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD> 0/508AVE = </TD> <TD> p 3</TD> <TD> -0/006</TD> <TD> 0/724CR = </TD> <TD>M3</TD> <TD> 0/466</TD> <TD> 0/687CR = </TD> <TD> OpR4</TD> <TD> 0/540</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD> OpR5</TD> <TD> 0/534</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD> OpR6</TD> <TD> 0/759</TD> همان طور که در جدول بالا مشخص شده اسـت ، بـرای نمونـه ، سـوال هـای طـرح شـده ٥٩درصد از واریانس متغیـر مکنـون خودکارآمـدی را توضـیح مـی دهـد.
با توجه به این که مقدار t (١٢/١٣١) اثر مثبت هوشیاری کارآفرینانـه بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه تایید می شود.