چکیده:
بررسی روند ذخایر هیدرو کربوری و توزیع جغرافیایی آن در سطح جهان نشان می دهد که تا افق 2025 میلادی تنها پنج کشور خاورمیانه شامل عربستان سعودی، ایران، عراق، کویت و امارات عمده ترین تولیدکننده ی محصولات پتروشیمی خواهند بود. با مطالعه ی تعداد مراکز دانشگاهی و جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه های مرتبط با پتروشیمی و نیز نرخ تولید علم و فناوری در میان این کشورها مشخص می شود که تنها کشور ایران از بضاعت های لازم برای تدوین و انتخاب راهبردهای لازم برای توسعه ی تجاری سازی و طراحی و توسعه ی محصولات جدید به دست آمده از نتایج تحقیقات دانشگاهی در عرصه ی صنعت پتروشیمی بهره مند است. در این مقاله شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبردهای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در صنعت پتروشیمی بررسی می شود. روش تحقیق این پژوهش روش آمیخته است. در بخش کیفی تحقیق مصاحبه با 11 نفر از مدیران دانشگاهی صنعت، اساتید دانشگاهی با سابقه تجاری سازی و در مرحله کمی با استفاده از نتایج کیفی پرسشنامه ای تهیه شده و میان خبرگان توزیع شد. نتایج مقاله نشان داد که عوامل اثرگذار بر انتخاب راهبرد تجاری سازی افزون بر چهار عامل سازمانی، محیطی، فردی و نهادی، شامل عامل تکنولوژیک نیز است.
Evaluation of reserves and hydrocarbon resources and geographical distribution were shown up in the global horizon 2025. Only five Middle Eastern countries including Saudi Arabia، Iran، Iraq، Kuwait and UAE، having about 70 percent of the world reserves of oil and petrochemicals will be major producers of petrochemical products. Studying the number of academic centers and graduated students in petrochemical field and also the production rate of science and technology among the countries will determine that only Iran can benefit from the advantages of planning strategies for commercialization and new product design and development process based on academic research in the field of petrochemical industry. The effective factors of university research commercialization strategies in petrochemical industry are identified in this article. The research method in this paper is a mixed method and the results reveal that that the effective factors influencing the university research commercialization strategies in petrochemical industry consist of organizational، environmental، individual institutional and technological factors.
خلاصه ماشینی:
با مطالعه ی تعـداد مراکـز دانشگاهی و جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه های مرتبط با پتروشیمی و نیز نرخ تولید علم و فناوری در میان این کشورها مشخص می شود که تنها کشور ایران از بـضاعت هـای لازم برای تدوین و انتخاب راهبردهای لازم برای توسعه ی تجاری سـازی و طراحـی و توسـعه ی محصولات جدید به دست آمده از نتایج تحقیقـات دانـشگاهی در عرصـه ی صـنعت پتروشـیمی بهره مند است .
نتایج بخش کیفی و مقایسه ی آن با مطالعات سایر محققان <TD>عوامل محوری</TD> <TD>عوامل اصلی </TD> <TD>مقایسه با سایر محققان </TD> <TD></TD> <TD>منابع سازمانی </TD> <TD>Lopez Gonzales Sandias</TD> <TD></TD> <TD>مدیریت سازمانی </TD> <TD>, , (2007) </TD> <TD></TD> <TD>ساختارسازمانی </TD> <TD>Link, Scott (2007) </TD> <TD></TD> <TD>فرایند سازمانی </TD> <TD>O’Shea, Allen, Chevalier, &amp; Roche Vinig (2004)</TD> <TD></TD> <TD>مدیریت دانش در سازمان </TD> <TD>, </TD> <TD></TD> <TD>بازارهای مالی </TD> <TD>Shane (2004) Chi d (1996)</TD> <TD></TD> <TD>زیرساخت های موجود برای توسعه ی تجاری سازی تحقیقات در کشور </TD> <TD>rstensen an Bower ShaneKatila (2002)</TD> <TD></TD> <TD>بازار نیروی کار گ</TD> <TD>, Bostjan Antoncic (2001) </TD> <TD></TD> <TD>ویژی های صنعت </TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>عوامل مرتبط با دولت </TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>سطح فناوری ( ایده ی نوآور، اختراع ، پتنت ، نمونه ی قابل تجاری سازی ، محصول قابل فروش و..