چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه ی سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. جامعه ی آماری پژوهش شامل 180 نفر از کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد بود که به دلیل محدود بودن تعداد افراد جامعه ی آماری تصمیم برآن شد تا بدون نمونه گیری، در میان تمام اعضای جامعه پرسش نامه توزیع شود. از این تعداد تنها 133 پرسش نامه به طور کامل تکمیل و برگردانده شد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت بودند از پرسش نامه ی استاندارد دنیسون برای سنجش بعد فرهنگ سازمانی و هم چنین پرسش نامه ی استاندارد دس و لامپکین برای سنجش بعد گرایش کارآفرینانه. در این پژوهش برای آزمودن فرضیه ی اصلی از آزمون رگرسیون خطی ساده و برای آزمودن فرضیه های فرعی پژوهش از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که فرهنگ سازمانی بر روی گرایش کارآفرینانه ی افراد سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارد، به طوری که برای ایجاد و تقویت گرایش کارآفرینانه در کارکنان باید روی فرهنگ سازمان تمرکز کرده و در جهت هماهنگی ارزش ها و هنجارهای افراد و سازمان اقدام کرد.
The objective of this paper is to investigate the role of organizational culture in entrepreneurial orientation of Zamyad experts. Our sample contains all of the experts of Zamyad Company who are about 180people. We included all of the people in our sample for analysis because thire number was limited. About 133of them were completed and returned questionnaires. We used “Denison” and “Lumpkin and Dess” for measuring organizational culture and entrepreneurial orientation constructs. In addition، we used linear regression for testing the role of organizational culture in entrepreneurial orientation of the Zamyad experts and also multiple regression to test the role of every dimension of the organizational culture in entrepreneurial orientation. Our results revealed the pivotal and significant role of organizational culture in entrepreneurial orientation of Zamyad experts. thus leaders should concentrate on organizational culture and act towards regulation of organization’s values and norms of people.
خلاصه ماشینی:
گرایش کارآفرینانه ی افراد سازمان یکی از ویژگی های اساسـی و ضـروری بـرای عملکـرد بـالای سـازمان مـی باشـد ( & Al-Swidi ;٢٠٠٨ ,Lim &Lee ;١٩٩٦ ,Dess &Lumpkin ٢٠١١ ,.
به این منظور، به بررسی ادبیات مربوط به فرهنگ و گرایش کارآفرینانـه ، رابطـه ی بـین گـرایش کارآفرینانـه و فرهنـگ و تـأثیر فرهنـگ بـر گـرایش کارآفرینانه پرداخته شده و سعی شده است تا به مسأله های پژوهشی زیر پاسخ داده شود: آیا فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه ی کارشناسان درون سازمان تأثیر دارد؟ بررسی پیشینه ی تحقیق دنیسون ٣ (٢٠٠٠) اشاره می کند که فرهنگ سازمانی همان ارزش های اساسـی ، باورهـا و اصول اخلاقی است که نقش مهمی در یک نظام مـدیریت سـازمانی ایفـا مـی کنـد.
Denison شین ١ (١٩٨٥)، فرهنگ سازمانی الگویی از مفروضات اساسی می باشد که توسط گروهی از افراد مطرح شده و گسترش پیدا کرده است به گونه ای که با محیط بیرونی منطبق و موجـب انسجام در داخـل گـروه مـی شـود (٢٠٠٩ ,Oswald &Morsing ).
بسیاری از ادبیات های موجود، گـرایش کارآفرینانـه را در واژه هـایی از قبیـل فراینـدها، شیوه هـا و فعالیـت هـای تـصمیم گیـری تعریـف کـرده انـد کـه منجـر بـه توسـعه و تحویـل محصولات یـا خـدمات نـوآور و جدیـد مـی شـود (٢٠٠٧ ,Naldi et al ;٢٠٠٦ ,Chen et al).
نارانجو و همکاران (٢٠١١)، هم چنـین در پژوهشی دیگر با عنوان "نـوآوری یـا تقلیـد؟ نقـش فرهنـگ سـازمانی "، بـه ایـن نتیجـه رسیدند که فرهنگ سازمانی به طـور واضـح راهبـرد نـوآوری را تعیـین مـی کنـد.
" Entrepreneurial orientation as a function of national cultural variations in two countries", journal of international management, Vol. 16, pp: 354-368.
" Entrepreneurial orientation as a function of national cultural variations in two countries", journal of international management, Vol. 16, pp: 354-368.