چکیده:
کسب وکار های کوچک و متوسط نقش محوری در توسعه ی اقتصادی کشور ها دارند و این بنگاه ها حدود 80 درصد رشد اقتصادی جهان را شامل می شوند. با این وجود درصد بالایی از بنگاه های کوچک در سال های اولیه ی تاسیس با شکست مواجه می شوند. در این میان در حوزه ی فناوری های برتر به دلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و هم چنین نیاز به سرمایه ی اولیه ی زیاد، بنگاه ها با وضعیت دشوارتری روبه رو هستند. هدف این تحقیق ارائه ی مدلی برای تعیین و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه ی فناوری های برتر می باشد. با توجه به تعدد این عوامل و وجود همبستگی بین آن ها، و هم چنین به منظور لحاظ نمودن عدم قطعیت موجود در قضاوت های کیفی تصمیم گیرندگان در این پژوهش از شیوه ی فرایند تحلیل شبکه ای فازی برای تحلیل داده ها و رتبه بندی استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق خبرگان حوزه ی کسب وکارهای کوچک (شامل اساتید دانشگاه، کارآفرینان و سیاست گذاران) می باشد، که از این میان 6 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. براساس نتایج تحقیق از میان شاخص های 10 گانه ی موفقیت، سیاست ها و قوانین کسب وکار در کشور، فناوری و ویژگی های کارآفرین با وزن های 0.194، 0.141 و 0.135 به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه ی فناوری های برتر شناسایی شدند.
Small and medium enterprises (SME's) play a vital role in economic development of countries. It has been estimated that about 80 percent of world economic growth is created by SME's. However، a high percentage of small businesses fail in the early years of their establishment. Meanwhile، because of changing technology and also the need for high initial capital، high-tech SME's face a more difficult situation. This paper aims to develop a mathematical model in order to determine the factors affecting high-tech SME's success and also to prioritize these factors. Considering the large number of factors and also existence of correlation، Analytic Network Process (ANP) method is employed to analyze the data and determine the relative importance of the factors affecting the success of High-Tech SME's. Considering، the uncertainty associated with the qualitative judgment of decision makers، collecting of the experts، judgments was carried out by using linguistic scales. Accordingly data analysis was carried out by using fuzzy set theory. With the factor weights found via ANP، it can be determined which factor has a greater effect on high-tech SME's successes. Based on the results obtained، the first three important main factors in SME's success are: "business policies and regulation"، "technology-related factor" and "entrepreneurs، characteristics" with the weights of O0.194، O0.141 and O0.135 respectively.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج تحقیق از میان شاخص های ١٠ گانه ی موفقیت ، سیاست ها و قوانین کسب وکار در کشور، فناوری و ویژگی های کارآفرین با وزن هـای ٠,١٩٤، ٠,١٤١ و ٠,١٣٥ بـه ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل اثرگذار بر موفقت کسب وکارهای کوچک و متوسط حـوزه ی فناوری های برتر شناسایی شدند.
بررسی پیشینه ی تحقیق اگرچه ارائه ی تعریفی مشخص از صنایع دارای فناوری برتر همواره مورد شک و تردید بوده است (١٩٨٨ ,Oakey &Oakey, Rothwell, Cooper, )، اما آن را می توان این گونه تعریف کرد: کسب وکارهایی که فعالیت های تجاری آن ها به شدت وابسته به نوآوری در علوم و فناوری هستند (١٩٩٩ ,Medcof).
(Wang, Luo, & Hua, 2008 درباره ی عوامل اثرگذار بر موفقیت کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه ی فناوری برتر، مطالعات زیادی انجام شده است .
کروو (٢٠٠٦) عوامل حیاتی موفقیت بنگاه های کوچک نوپای دارای فناوری برتر در رژیم اشغالگر قدس را بررسی کـرد، براسـاس نتـایج ایـن تحقیـق مهـم تـرین عوامـل اثرگـذار بـر موفقیت این بنگاه ها عبارتند از: تعهد گروه مدیریتی ، خبرگی ، راهبرد سازمان به طور عـام و راهبرد بازاریابی به صورت خاص ، ارتبـاط بـا مـشتریان و قابلیـت هـای مـدیریتی و تحقیـق و توسعه (١٧٢ .
یافته ها در این قسمت نتایج محاسبه ها و تحلیل های انجام شده به صورت خلاصه ارایه می شود: به منظور تعیین اهمیت نسبی عوامل اثرگذار بر موفقیت با اسـتفاده از روش FANP ابتـدا لازم است با فرض نبود وابستگی مابین شاخص های اصلی ماتریس مقایسه های شاخص ها را با توجه به هدف تشکیل دهیم .