چکیده:
شعر حماسی از گذشته تاکنون یکی از انواع مهم ادبی بوده است اما شعر حماسی با جنگ و قهرمانی-های مبتنی بر آن درآمیخته است و از طرف دیگر امروزه، آدمی ادوار مهمی از پیشرفت و ترقی را پشت سرگذاشته است و حتی سازمان های وسیعی چون سازمان ملل ما تاسیس کرده است تا به یاری آنها روابط صحیح مبتنی بر گفت وگو و صلح را میان انسان ها نهادینه کند، پس ضرورت سرودن حماسه در دوران معاصر چیست؟ در این مقاله بر آنیم تا این مسئله را تبیین کنیم. جنگ و نبرد و قهرمان محوری، اگرچه با ادبیات حماسی درآمیخته است، واقعیت این است که این نوع ادبی، علاوه بر کارکردهای رزمی، کارکردهای غیر رزمی هم دارد که در مجموع، این کارکردهای رزمی و غیر رزمی، این نوع ادبی را همچنان خواندنی می نمایند. مهم ترین کارکردهایی که در این مقاله برای ادبیات حماسی در دوران معاصر، برشمرده ایم عبارتند از: الف) تشجیع و تشویق به قهرمانی، ب) وطن دوستی، ج) دشمن ستیزی، د) گرامی داشت نام دلاوران و قهرمانان، هـ) تعلیم بزرگی و بزرگواری، و) دشمن شناسی ز) هویت سازی. این مقاله نشان می دهد که ادبیات حماسی جز آنچه در گذشته بدان می پرداخته است، کارکردهای دیگری هم دارد؛ از این روی ضروری است که انسان در دوران معاصر نیز حماسه بیافریند و حماسه بخواند تا از آن برای حفاظت از اصالت انسانی خویش، در ابعاد گوناگون مدد جوید.
خلاصه ماشینی:
"نشریۀ ادبیات پایداری دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان سال سوم،شمارۀ پنجم،پاییز 1390 سال سوم،شمارۀ ششم،بهار 1391 کارکرد حماسه در دوران معاصر(با استناد به شعر معاصر ایران){P*P}(علمی-پژوهشی) دکتر غلامعلی زارعاستادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان سید ربیع رضویکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و مدرس مؤسسۀ آموزش علی گلستان چکیده {IBشعر حماسی از گذشته تاکنون یکی از انواع مهم ادبی بوده است اما شعر حماسیبا جنگ و قهرمانیهای مبتنی بر آن درآمیخته است و از طرف دیگر امروزه،/آدمی ادوارمهمی از پیشرفت و ترقی را پشت سر گذاشته است و حتی سازمانهای وسیعی چونسازمان ملل ما تأسیس کرده است تا به یاری آنها روابط صحیح مبتنی بر گفتوگو وصلح را میان انسانها نهادینه کند،پس ضرورت سرودن حماسه در دوران معاصرچیست؟در این مقاله برآنیم تا این مسئله را تبیین کنیم.
او امید به زیستن همراه با آزادی را در این سرزمین بههممیهنانش وعده میدهد: {Sلن یستطیعوا یا حبیبنا/#أن یفقأوا عینیک،لن/#لیقتلوا الأحلام و الأمل/#و لیصلبر حریۀ البناء و العمل/#لیسرقوا الضحکات من أطفالنا/#لیهدموا،لیحرقوا،فمن شقائنا/#من حزنناالکبیر/#من لزوجۀ الدماء فی جدراننا#من اختلاج الموت و الحیاۀ/#ستبعث الحیاۀ فیک من جدید/یا جرحنا العمیقأنت یا عذابنا/#یا حبنا الوحید 21S}(طوقان،1978:490-491) 7-4-تلاش برای آزادی فدوی همچون هر انسان دیگری،به میهن خویش تعصب و علاقۀ ریشهایدارد؛لذا هنگامی که سرزمین او مورد تهاجم و اشغال زیر چکمههای بیگانگان وغاصبان قرار میگیرد،قلبش آزردهخاطر میگردد و خون انقلابی در رگهایشبه جوش میآید،لذا با سلاح سخن و شعر،به دفاع از کیان و وطن خویش میپردازدتا بتواند به عنوان یک فلسطینی،در پایداری و مقاومت مردم سرزمین سهیمباشد."