چکیده:
امنیت غذایی از جمله پدیده هایی است که سیاستگذاری جهانی را در سال های اخیر تحت تاثیر خود قرار داده است و به عنوان بحثی جدی در ادبیات روابط بین الملل وارد شده است . طی دو دهه گذشته از طریق نهادهای مربوط به سازمان ملل بحث امنیت غذایی در کانون توجه بازیگران بین المللی قرار گرفته و به مرور شاهد شکل گیری رژیم بین المللی امنیت غذایی هستیم . ماهیت رژیم بین المللی امنیت غذایی چیست؟ چه عناصری در شکل گیری این رژیم موثر هستند؟ چگونه رژیم بین المللی امنیت غذایی در مقایسه با سایر رژیم های بین المللی قابل ارزیابی است؟ در این پژوهش سه عنصر یک رژیم بین المللی یعنی «کارکردهای هنجار سازی» و «ایجاد مقررات بین المللی» و« سیسستم نظارتی» به مورد امنیت غذایی تعمیم داده خواهد شد و روشن خواهد گردید که رژیم بین المللی امنیت غذایی به عنوان یک رژیم مستقل قابل شناسایی است . رژیم بین المللی امنیت غذایی خود روشن کننده نیاز نظریه های امنیتی به ابعاد نرم و غیر نظامی در تحلیل مولفه های ناامنی می باشد . در این پژوهش در مقایسه با سایر رژیم های بین المللی مدلی برای رژیم بین المللی امنیت غذایی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
این اقدام باید همراه بـا توجـه به غذا به مثابه موضوعی بین المللی صورت گیرد و در ابتدا به هنجارسازی و ایجـاد آگاهی که معمولا حساسیت آفرین است ، پرداخته شود؛ لذا این مدل سیاست گـذاری در سطح جهانی ابتدا با ایجاد هنجار به عنوان پایه هایی برای یک رژیم بین المللی در زمینه امنیت غذایی ، آغاز می شود.
این اسناد به چند دسته تقسیم مـی شـوند:١) اسـناد اجرایـی ماننـد قطعنامـه هـا کـه کشورها را ملزم به اجرای اصولی خاص می کننـد ماننـد قطعنامـه ٥٠/١٠٩ اجـلاس جهانی غذا کـه مـورد قبـول مجمـع عمـومی سـازمان ملـل قـرار گرفتـه اسـت ؛ ٢) گزارشها که حاوی اطلاعات مهم و دسته اولی هم در مورد وضعیت ناامنی غـذایی در سطوح ملی و بین المللی هستند و هم به ارائه راهکار در زمینه چگـونگی مقابلـه با ناامنی غذایی می پردازند که مهم ترین آنها گزارش سالانۀ فـائو در مـورد وضـعیت ناامنی غذایی در جهان است .
International FoodPolicyResearch Institute(IFPRI) در ایران تولید مفهوم و ادبیات در مورد موضوع ناامنی غـذایی رونـد پیشـرفت کندی در مقایسه با سایر کشورهای درحالتوسعه داشته که دسـت بـه ایجـاد برنامـه ملی امنیت غذایی در کشورشان زده اند؛ لذا نیاز به تولید گزارش هایی جـامع وجـود دارد که با عبور از ابعاد صرف نظری موضوع راه حل های رفع بحران و یـا مقابلـه بـا آن را بیابد و تصمیم گیران را برای برخورد با موضـوع تجهیـز کنـد.