چکیده:
فرآیند و طرح جهانی شدن، با فراگیر کردن فرهنگ خاص آنگلو ـ امریکن در گوشه و کنار جهان، چالش روانشناختی بیسابقهای را برای هویت مردمان غیرغربی ایجاد کرده است. چالشهای اجتماعی و روانشناختی مذکور موجب شده است که گروهی از نوجوانان و جوانان کشور ما نیز بر سر دوراهی انتخاب بین سنن کهن فرهنگی و تجددطلبی مدرن سرگردان شوند و درجاتی از بحران هویت را تجربه کنند. به همین دلیل، بررسی چگونگی نگرش نوجوانان و جوانان کشور به پدیدهی جهانیشدن و جهانیسازی و رابطهی این مسئله با هویت دینی و ملی آنان حایز اهمیت اساسی است؛ از این رو ما مقیاسهای هویت دینی، هویت ملی، و نگرش به جهانی شدن را ساخته و در مورد دانشآموزان نوجوان دبیرستانی و پیشدانشگاهی اجرا کردهایم. مطالعات تعیین روایی عاملی و پایایی ابزار تحقیق نیز، پس از جمعآوری دادهها از یک نمونهی 4800 نفری از کل کشور برای مقیاسها و خردهمقیاسهای هویت دینی، هویت ملی، و نگرش به جهانی شدن انجام گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل، بررسی چگونگی نگرش نوجوانان و جوانان کشور به پدیدهی جهانیشدن و جهانیسازی و رابطهی این مسئله با هویت دینی و ملی آنان حایز اهمیت اساسی است؛ از این رو ما مقیاسهای هویت دینی، هویت ملی، و نگرش به جهانی شدن را ساخته و در مورد دانشآموزان نوجوان دبیرستانی و پیشدانشگاهی اجرا کردهایم.
در فهم مسئلهی جهانی شدن نیز نوجوانان و جوانان کل کشور، عموما دچار عدم انسجام فکری هستند و به درستی نمیدانند که جنبههای مختلف این مسئله چیست، هر یک از جوانب سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن چه اهدافی را دنبال میکند و چه عواقبی را برای کشور ما و سایر کشورهای مسلمان به بار میآورد.
یافتههای پژوهشی ما حاکی از آن است که اکثر نوجوانان و جوانان ایران در زمینهی اعتقادات دینی و ایراندوستی واکنش بسیار مثبت و امیدوارکنندهای نشان میدهند، اما در نمودهای عملی و عینی هویت دینی وملی دچار ضعفهای جدیاند؛ مثلا ایراندوستی در جوهر خود به معنای کوشش خستگیناپذیر برای خدمت به کشور و احساس مسئولیت عمیق و عملی در تعهد به نظم و قانون و عدالت، برای بهبود زندگی بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی خود و سایر مردم است، اما گروههای وسیعی از نوجوانان و جوانان، که در جنبهی نظری دارای هویت کم دینی و ملی هستند، در عمل گرفتار سردرگمی و توقف وتعلیق هویتاند و تعهد عملی لازم را نسبت به مقتضیات حقیقی ایراندوستی از خود نشان نمیدهند."