Skip to main content
فهرست مقالات

نقش شاخصهای تخصص منطقه ای در مکان یابی و کارکرد بازارچه های مرزی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 95 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، شاخصهای تخصص منطقه‌ای در مکان‌یابی، بازارچه‌های مرزی، بازاری، اقتصادی، کارکرد بازارچه‌های مرزی، مکان‌یابی بازارچه‌های مرزی در سطح، اداره‌کل بازرگانی استان آذربایجان شرقی، مکانی، آذربایجان

تغییرات ساختاری در اقتصاد مناطق،طی یک فرایند نرمال،از اقتصاد زیستی تا اقتصاد تجاری و بالاخره به بازار منطقه‌ای تکامل می‌یابد.تجزبیات موجود نشان‌ می‌دهد که کارکرد بهینه چنین بازارهای در ابعاد وسیعی به شاخص‌های مکانی و اساس صادراتی مناطقی که در آن فعالیت دارند،بستگی دارد.آگاهی به این عوامل‌ می‌تواند در سطح وسیعی برای توسعه روابط میان منطقه‌ای مؤثر و کارا باشند. هدف این مقاله،آزمون شاخصهای تخصص منطقه‌ای به منظور رهیافت به‌ مکان‌یابی بازارچه‌های مرزی در سطح مناطق مرزنشین شمال و شمالغرب ایران‌ است.نتایج تحقیق نشان می‌دهد که میان کارکرد اقتصادی بازارچه‌ها و موقیعت‌ مکانی آنها رابطه معنی‌داری وجود دارد.رعایت شاخصهای تخصص منطقه‌ای‌ می‌تواند در مکان‌یابی و فعال ساختن بازارچه‌های مرزی مؤثر و مفید بوده و مبادلات میان منطقه‌ای،را تسریع نمایند.

خلاصه ماشینی:

"اگرچه تأسیس بازارچه‌ها در مناطق مرزنشین کشور عملا استراژی نوینی در جهت ایجاد اشتغال،تثبیت جمعیت و بالاخره کسب درآمد از طریق عرضه خدمات و تجارت در مناطق‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرزنشین بوده است،ولی گزارش عملکرد بازارچه‌14و نتایج مطالعات میدانی‌15نشان می‌دهد که به رغم برخی تسهیلات تجاری‌16و وجود زیرساختهای نسبتا قوی و استوار در تولیدات غیر نفتی این مناطق،عملکرد صادراتی بازارچه‌ها چندان موفق نبوده و بازتاب منطقه‌ای آن در ایجاد اشتغال و درآمد نیز به تفاوت مناطق متفاوت و کم‌رنگ بوده است. جدول 3-ماتریس فاصله میان بازارچه‌های مفروض (به تصویر صفحه مراجعه شود) در گام سوم،با همگن کردن استانهای مورد مطالعه به روش ]D(-1)-d-2sd[ ، ]D(+1)-d+2sd[ و حذف بازارچه‌های مرزی که پیوندهایی با طول بیش از ]C+2sd[ داشته‌اند،ماتریس داده‌ها استاندارد شده و سپس بزرگترین مقدار ممکن(یا مقدار ایده‌آل) برآورد شده و با استفاده از رابطه زیر،سرمقش توسعه بدست آمده است. جدول 4-رتبه‌بندی مناطق استانی براساس شاخص (Fi) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:محاسبات انجام شده در طرح بررسی اقتصادی و مکان‌یابی بازارچه‌های مرزی،مؤسسه مطالعات و پژوهشهای‌ بازرگانی،سال 1376. ب:با توجه به اینکه،کارکرد کنونی بازارچه‌های مشترک مرزی صرفا به اعتبار مزیت‌ موقیعتی و امکان دسترسی این مناطق در ارتباط و انتقال کالاها به کانونهای اقتصادی طرف متقابل‌ منحصر و محدود شده است،توصیه می‌شود با هدف گسترش تدریجی در محیط بازار و افزون سازی مکانی تقسیم کار و بخصوص با منظور ایجاد گروههای کاری دوم در فرایند مبادلات مرزی،تجهیزات و تأسیسات زیربنایی و موقیعتی این مناطق در راستای توسعه خدمات‌ صادراتی از قبیل بسته‌بندی،دسته‌بندی(سور تینگ)انبار داری،همچنین تأسیس برخی‌ بانکهای تخصص و ایجاد سایر خدمات بازرگانی،سیاست‌گذاری شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.