چکیده:
اختلالهای یادگیری غیرکلامی1 (NLD) شامل شماری از علائم بالقوه ناتوان کننده ویژهای است که رورک2 (1995)، آنها را به سه دسته عمده مشتمل بر: نقایص نورولوژیکی، نقایص تحصیلی و نقایص اجتماعی - عاطفی، سازشی تقسیم بندی کرده است. نقایص نورولوژیکی شامل مشکلاتی در ادراک دیداری و لامسه ، هماهنگی روانی – حرکتی ، توجهات دیداری و لامسه ، حافظه غیرکلامی ، استدلال ، کارکردهای اجرایی و مشکلات ویژهای در جنبه هایی از زبان و گفتار می باشد . نقایص تحصیلی شامل مشکلاتی در زمینه هایی مانند : نقایصی در محاسبات ریاضی ، استدلال ریاضیات ، درک و فهم خواندن بعضی از مطالب و جنبه هایی از زبان نوشتاری و دست خط می باشد . نقایص اجتماعی شامل مشکلاتی در ادراک اجتماعی و تعاملات اجتماعی است بطورخلاصه ویژگیهای کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی شامل 1) رشد توانائیهای کلامی و گنجینه لغات مناسب 2) مشکلاتی در زمینههای اجتماعی، تعبیر و تفسیر حالات هیجانی دیگران و ضعف در فهم علائم عاطفی دیگران می باشد. همراه با مشکلاتی در درک و فهم خواندن (مانند استعارهها و فکاهی) ، 3) مشکلات شدید در ریاضیات، ضعف در تفکر انتزاعی و داوری 4) تفاوت معنی داری بین هوشبهر عملی و هوشبهر کلامی با برتری هوشبهر کلامی از دیگر ویژگیهای این کودکان است 5 ) افزون براین ، مشکلاتی در تمرکز، حواسپرتی، توجه زیاد به جزئیات، ناهماهنگیهای حرکتی و ضعف در مهارتهای ظریف حرکتی در این کودکان به وفور دیده میشود.هدف از مقاله حاضر آشنایی خوانندگان و علاقمندان با نشانگان اختلالات یادگیری غیرکلامی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"در ایران نیز در خصوص مشکلات ویژه یادگیری پژوهشهایی به عمل آمده است که در اینجا به طور خلاصه به دو مورد از آنها در ارتباط با شیوع این مشکلات اشاره میشود: پژوهشی با عنوان بررسی نارساییهای (ناتوانیهای یادگیری) دانشآموزان مدارس ابتدایی تهران توسط بهرنگی، حسینیان و شریفی به عمل آمد.
عرفانی (1376) در پژوهشی با عنوان تنوع اختلالات یادگیری در بین دانشآموزان ابتدایی استان کردستان با انتخاب نمونهای از تمامی دانشآموزان مدارس مناطق شهری این استان به تعداد 3775 نفر (891 نفر پسر و 1884 نفر دختر) به روش تصادفی خوشهای و با استفاده از سیاهه (چک لیست) اختلالات یادگیری و آزمون هوش اسلوسن و شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری خیدو، ضریب توافقی C ، تحلیل واریانس و آزمون دانکن به نتایج زیر دست یافت: از گروه نمونه با حجم 3775 نفر، 3265 نفر بدون اختلال، 39 نفر دارای عقبماندگی ذهنی و 471 نفر به نوعی دارای اختلالات یادگیری، شناخته شدند.
جدول شماره (3) تفاوت میانگین خطای دانشآموزان دختر و پسر عادی در آزمون بندرگشتالت به تفکیک پایه تحصیلی با فرض دو دامنه بودن ناحیه رد فرض صفر مشخصات پایه تحصیلی t محاسبه شده df P دوم 58/2 196 01/0>p سوم 99/2 191 01/0>p چهارم 52/0 224 05/0<p پنجم 04/1 202 05/0<p با توجه به نتایج مندرج در جدول شماره 3 و مشاهده میانگین خطای کل دانشآموزان دختر و پسر عادی در آزمون بندرگشتالت، میتوان دریافت که تفاوت عملکردی این دو نمونه در پایههای دوم وسوم در سطح 01/0 معنیدار بوده است.
برای آزمون آماری فرضیه شماره یک از یافتههای پژوهش بهرنگی و همکاران (1376) به عنوان مبنای تجربی برآورد میزان شیوع مشکلات ویژه یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی استان گیلان، استفاده شده است."