چکیده:
کودکان با نشانگان داون دارای رفتارهای بسیار متنوعی می باشند. این کودکان در بعضی مواقع رفتارهایی از قبیل افسردگی، گوشه گیری، پرخاشگری، سرسختی و خودرایی از خود نشان میدهند. احتمال ابتلا به اختلالات روانی و رفتاری در کودکان نشانگان داون نسبت به سایر کودکان کم توان ذهنی کمتر ، اما نسبت به افراد عادی بیشتر میباشد. باید به این نکته توجه داشت که محیط ناامن خانواده و برخورد نادرست والدین و برخی از بیماریهای جسمانی این افراد از قبیل: بیماریهای قلبی، مشکلات تیروئید و ... در تشدید مشکلات رفتاری آنها موثر است، بنابراین در اصلاح مشکلات رفتاری این افراد توجه به نکاتی حائز اهمیت می باشد. در مقاله حاضر ، هدف بررسی مشکلات رفتاری در کودکان دارای نشانگان داون و مروری بر برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه است.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا، براساس پژوهشهای جدید، موسیقی درمانگری به عنوان یکی از روشهای مفید در افزایش بهداشت روانی و کاهش پرخاشگری دانشآموزان عقبمانده ذهنی مطرح شده است که در ادامه به آن پرداخته میشود.
موسیقی غیرفعال که به عنوان تقویت کننده و برای کودکان عقبمانده ذهنی بکار میرفت شامل صدایی بود که به مدت 10 ثانیه توسط پیانو به عنوان پاداشی در هنگام کاملکردن تکالیف توسط کودک به کودک ارائه میشد و در موسیقی فعال، کودک به مدت 10 ثانیه با یک وسیلة موسیقی، ریتمهایی را مینواخت، این مطالعه نشان داد که هر دو رویکرد در افزایش مهارتهای حرکتی و آموزشگاهی اثر مثبتی داشتهاند و بین این دو نوع رویکرد، از نظر اثرات مثبتی که بر مراجعان داشتند، تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری : با توجه به آنچه در این نوشتار بدان اشاره شد، مشخص میشود که موسیقی میتواند اثرات مثبتی در افزایش بهداشت روانی و کاهش پرخاشگری دانشآموزان عقب مانده ذهنی داشته باشد.
Comparison of Movement - to – music, rhythm octivities , and competitive games on deprssion, stress, anxiety , and anger of females in substnce abuse rehabilation.
این کودکان همانند سایر کودکان دارای رفتارهای متنوعی هستند و مانند مشخصههای جسمانی، ویژگیهای رفتاری مشخصی را نمیتوان برای آنها بیان داشت، بخصوص اینکه تفاوتهای فردی، شرایط محیط زندگی حاکم بر کودک، رفتار والدین و اطرافیان و تغییرات جسمی – روانی کودک در مراحل مختلف رشد از جمله عوامل بسیار مهمی است که کودکان و بزرگسالان دارای نشانگان داون ویژگیهای رفتاری و شخصیتی متنوعی را از خود نشان میدهند (افروز، 1383)."