چکیده:
عوامل متفاوتی در ایجاد یا تشدید اختلالهای گفتار و زبان دخیل می باشند، دو زبانگی در کنار سایر عوامل می تواند چنین اختلالاتی را در افراد ایجاد نماید. دو زبانه بودن بدین معنا است که یک فرد یا مجموعه ای از افراد در یک جامعه زبانی از بیش از یک زبان در امر ارتباط استفاده می کنند. تأثیر دو زبانگی بر گفتار و زبان از جمله ایجاد تأخیر در رشد طبیعی آنها در مطالعات زیادی مورد توجه قرار گرفته است و زمینه ساز ایجاد دو رویکرد درمانی (تک زبانه یا دو زبانه بودن) گردیده است که در زیر به آن پرداخته میشود .
خلاصه ماشینی:
"در مطالعهای که توسط بتی یا و همکارانش در سال 2004 انجام شد 40 کودکان دارای نشانگان به عنوان گروه مطالعه و 40 کودک عادی بعنوان گروه کنترل انتخاب گردیدند و برای بررسی مشکلات رفتاری از پرسشنامه BSQ&ASQ در گروه مطالعه و خواهران و برادران آنها و گروه کنترل استفاده شد.
) به کودکان و نوجوانان دارای نشانگان داون، عدم توجه به اوقات فراغت این افراد،کاهش یافتن ارتباطات اجتماعی خانواده و کودک و مورد تمسخر قرار گرفتن توسط اطرافیان، موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد و افزایش ناسازگاری و رفتارهای پرخاشگرانه در آنها میشود ( فییلی و جونز، 2007).
در پژوهشی که توسط فیلدر و همکارانش در سال 2006 انجام شده، 24 کودک دارای نشانگان داون، 33 کودک با اختلالات فراگیر رشد و 33 کودک عادی انتخاب شدند و برای بررسی مشکلات رفتاری از پرسشنامههای (BSID&ITQ) و (CBCL)استفاده شد.
در واقع باید رفتارهای مثبت کودکان را تقویت کرده و نسبت به رفتارهای منفی آنها بی توجهی نشان داد و هنگامی که ما از پیامدهای مثبت به دنبال رفتارهای مناسب و برای تقویت آنها استفاده کنیم این امر موجب کاهش رفتارهای منفی نیز میشود ، برای کودکان در سنین بالاتر ، میتوان بین رفتارهای نامناسب آنها در مدرسه و پیامدهای همان رفتار در خانه ارتباط برقرار کرد، البته به این نکته اشاره کرد که والدین نمیتوانند در یک زمان در جهت رفع تمام مشکلات رفتاری فرزند خود اقدام کنند.
Temperament and behavior Problems in young children with Down syndrom at 12,30, and 45 months.
Behavior Problems of Children with Down Syndrom and Life Events, Journal of Autism and Developmental Disorders, v29 n2 p149-56."