چکیده:
گرچه مسئله"ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت1"توجه عمیق صاحبنظران و مدیران منابع انسانی را به خود معطوف نموده است،با اینحال هنوز این عمل چندان مورد استقبال واقع نشده است.به عبارت دیگر،در مقایسه با برنامههای برگزار شدهء آموزش ضمن خدمت،ارزشیابی واقعی معدودی از این دورههای آموزشی صورت گرفته است.بدین سبب فقدان ارزشیابی اصولی برنامههای آموزشی حتی در بخش عمومی بیشتر محسوس بوده و احتمالا این قسمت از برنامه،توسعه نیافتهترین جنبه فرآیند آموزش ضمن خدمت در سازمانهای عمومی میباشد.علیرغم این موضوع،آموزش ضمن خدمت از مهمترین مسائل کلیدی در تربیت نیروی انسانی کارآمد و کارا میباشد.بهطور خلاصه در فرآیند آموزش، مادام که ارزشیابی صورت نگرفته باشد،برنامه،کامل تلقی نمیشود،زیرا این ارزشیابی برنامه است که به امر تربیت منابع انسانی و آموزش ضمن خدمت کارکنان معنی و مفهوم میبخشد.
خلاصه ماشینی:
"برای عدم بررسی و توسعه ارزشیابی برنامه آموزش ضمن خدمت دلائلی ارائه شده است که مهمترین آن این است که افراد از مقوله ارزشیابی برداشت متفاوتی
تجزیه و تحلیل و ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت روشن میسازد(کونتز و
وایهریخ صفحات 373-370،رابینز،صفحات 552-550)6اهداف ومحاسن ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت:
اهداف اولیه و عمدهء ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت سازمان باید
(دیسنزو و رابینز،صفحات 264-263) بهطور کلی برای ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت محاسن زیر در نظر
ارزشیابی برنامههای آموزش ضمن خدمت باید بادقت و جامعیت هرچه بیشتری طراحی و تدوین شود.
نموده است که باید متناسب با اهداف سازمان و در راستای برنامه آموزشی طرح و
طور کلی اهداف ارزشیابی برنامه آموزشی بر هر مرحله از این فرآیند در توسعه
آموزش ضمن خدمت عکس العمل این افراد نسبت به برنامه ارزشیابی میشود.
با ارزشیابی هر برنامه آموزش ضمن خدمت باید تجزیه و تحلیل دقیقی از منابع و
(راسی و فریمن،صفحه 380)بعضی از منابع و یا محدودیتهای ارزشیابی برنامه آموزشی که باید مورد توجه
مسئولان برنامه باید آنها را بهطور جدی در تنظیم برنامههای آموزش ضمن خدمت و
با شناسایی ضوابط و استانداردهای ارزشیابی،مدیران باید طرحی را انتخاب کنند که پیامدها و تغییرات حاصله از برنامه آموزش را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
ارزشیابی برنامه آموزشی را که شامل طرح بررسی و اندازهگیری بعد از برنامه
بهطور کلی این عوامل طرح تجربی مورد استفاده را برای ارزشیابی اثرات برنامه
ممکن است مدیران دادههای قبل و بعد برنامه آموزشی را جمعآوری نمایند.
توفیق نهایی ارزشیابی برنامه آموزشی در گرو این است که مدیران با استفاده از"