Skip to main content
فهرست مقالات

بهینه سازی در سیستم های صف

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 77 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : سیستم، سیستم صف، تعداد باجه‌ها، مدیران جهت بهره‌وری سیستم‌های عملیاتی، هزینه، مدل، مدیران، زمان، سیستم صف انتظار، انتظار

صف‌ها یکی از سیستم‌های پیچیده اجتماعی رایج در زندگی روزمره می‌باشند و بطور اجتناب ناپذیری با حوزه فعالیت‌های سازمانها مرتبط شده‌اند.بطوری که مدیران جهت بهره‌وری سیستم‌های عملیاتی، ناگزیر به مطالعه و شناخت و تصمیم‌گیری در این مقوله می‌باشند.در این مقاله به توصیف و تحلیل اجزای‌ الگوی منطقی صف پرداخته‌ایم و کوشش نمودیم تا ساختار یک سیستم صف در جهان واقعی با لحاظ شرایط تغیر و عدم قطعیت را معرفی نموده و رفتار واقعی اجزای سیستم صف را تجزیه و تحلیل نماییم.در این راستا با استفاده از الگوی نظری سنتی ریاضی،زمینه تحلیل منطقی ساختار صف را فراهم نموده و جهت کمک به‌ تصمیم‌گیری مدیران در زمینه ایجاد شرایط بهینه تشکیل صف‌ها و کنترل موثر آنها،تکنیک‌های شبیه‌سازی‌ مناسب که عوامل عدم اطمینان و بی‌ثباتی مؤثر بر ساختار صف‌ها را وارد مدل مطالعه می‌نمایید،ارائه‌ نموده‌ایم.

خلاصه ماشینی:

"اجرای پروژه مصاحبه و تکمیل فرم استخدام برای داوطلبان شغل،ارائه دهد به این ترتیب که تعداد افرادی را که باید بعنوان مصاحبه‌گر و تکمیل‌کننده فرم استخدام‌ یعنی افراد مصاحبه‌گر می‌باشد که حالت نزولی دارد و به این معنی که با افزایش تعداد استخدام افراد مصاحبه‌گر است که با افزایش تعداد آنها،هزینه سازمان بطور صعودی و انتخاب بهینه مدل صف انتظار جایی است که هزینه نگهداشتن مردم در صف برابر با منبعی که ورودیها یا مشتریان را برای یک سیستم خدماتی ایجاد می‌کند دارای ویژگیهای زیر می‌باشد:الف-1)اندازه یا جمعیت ورودی‌ها یک محدوده زمانی تعیین نماییم و تعداد افرادی را که در خلال این زمان مشخص وارد عمل هر دو این موارد باید در تجزیه و تحلیل‌های تئوری صف انتظار مورد توجه قرار گیرند. صف-انتظار خود بخشی از سیستم صف می‌باشد که دارای ویژگیهای زیر است:ب-1)طول صف خدمت ارائه می‌دهد،اما گاهی سیستم صف چند کاناله می‌باشد مثل بیشتر بانکها که با اما در بیشتر مواقع زمان ارائه خدمات بطور تصادفی توزیع شده است. اگر دو باجه برای ارائه خدمت وجود داشته باشد،زمان انتظار بسیار کوتاهتر ورود افراد و زمان ارائه خدمت به صفها برخورد نمود،میتوان فرض کرد که‌ استفاده از توزیع ریاضی،مستلزم فرض استقلال است،یعنی میزان کنونی ارباب رجوع تحت تأثیر میزان انتظار در زمان گذشته نیست،فرض استقلال بطور تلویحی نیز منعکس‌ خدمات 4 نفر در هر 15 دقیقه است یا 16 نفر در عرض یکساعت( S-15 )با استفاده از این دو جزء اطلاعات نتایج زیر را می‌توان محاسبه کرد: متوسط تعداد افراد مورد انتظار در سیستم نفر 15-15-16/15- ls "

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.