چکیده:
تصادف های ترافیکی یکی از عوامل بسیارمهم مرگ و میر و صدمات جانی و مالی بوده و آثارسنگین اجتماعی فرهنگی و اقتصادی آن، جوامع بشری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. درکشور ما نیز این مسئله به صورت یک معضل و مشکل درآمده است به گونه ای که ایران به لحاظ تصادف ها و سوانح جاده ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است. با توجه به این که بزرگراه های شهری سهم بسزایی از تردد و سفرهای شهری را به خود اختصاص می دهند، لذا دراین تحقیق علل تصادف های فوتی بزرگراه های شهر اصفهان درسال86 مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر به صورت مقطعی برروی کلیه تصادف های منجر به فوت بزرگراه های شهر اصفهان درسال 1386 که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده بود انجام شده است. همچنین با بررسی فرم های تصادف ها و با استفاده از تحلیل های آماری، پارامترهای تاثیرگذار در وقوع تصادف های فوتی شناسایی شده و رابطه میان این پارامترها با تصادف های فوتی بیان می شود. این تحقیق نشان داد که اکثر تصادف های فوتی در بزرگراه های مورد مطالعه زمانی اتفاق می افتد که اختلاف جرم وسایل درگیر درتصادف زیاد می باشد. علاوه بر این میزان تصادف ها در نیمه دوم سال بیش از نیمه اول سال می باشد.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق نشان داد که اکثر تصادفهای فوتی در بزرگراههای مورد مطالعه زمانی اتفاقمیافتد که اختلاف جرم وسایل درگیر در تصادف زیاد میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) این مسیر به منظور کاهش حجم ترافیک در نظر گرفته شده و مزایای زیر را بهدنبال داشته است: الف)افزایش سرعت متوسط حرکت در درون و بیرون شهر؛ ب)کاهش زمان تلف شده مسافرین با صرفهجویی در زمان عبور از شبخکه درونشهری؛ ج)کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی؛ د)حفظ آثار تاریخی مرکز شهر از آسیبهای وارده به آنها در اثر ازدحام ترافیک.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01409TMMG014G% جامعه آماری جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق،کلیه تصادفهای منجر به فوتبزرگراههای شهر اصفهان در سال 1386 که توسط پلیس راهنمایی و رانندگیاصفهان ثبت گردیده میباشد.
روش تحقیق این مطالعه بصورت توصیفی-مقطعی و برروی کلیه تصادفهای منجر به فوت کهدر سال 1386 در بزرگراههای اصفهان به وقوع پیوسته و توسط راهنمایی ورانندگی ثبت گردیده،انجام شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)برمبنای بررسیهای صورت گرفته در بزرگراههای شهر اصفهان در سال 86 مهمترینعلتهای تامه تصادفهای فوتی به ترتیب عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه(%50)و عدم توجه به جلو(%25)میباشد.
د:تحلیل تصادفهای فوتی از نظر سرعت وقوع تصادف در نمودار شماره هفت درصد تصادفهای فوتی بزرگراههای شهر اصفهان برحسبساعت وقوع نشان داده شده است.
آزمون فرض به کار رفته در این مرحله به ترتیب زیر میباشد: اختلاف جرم وسایل نقلیه در وقوع تصادفهای فوتی تأثیر ندارد -0 H?
نتیجهگیری با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق مشخص شد که اختلاف جرم دو وسیله،تأثیر قابل ملاحظهای در وقوع تصادفهای منجر به فوت دارد،به همین جهت،لازم است علاوه برممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین در بزرگراههای شهراصفهان،تدابیر ایمنی در خصوص تردد وسایل نقلیه سنگین که مجبور به تردددر سطح بزرگراهها میباشند،اتخاذ گردد."