Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش بخش خدمات در اقتصاد ایران

نویسنده: ؛

زمستان 1377 و بهار 1378 - شماره 6 (29 صفحه - از 33 تا 61)

کلیدواژه ها : خدمات ،اقتصاد مبتنی‌بر خدمات ،خدمات تجاری ،انسان توسعه-مدار ،نقش فناوری

کلید واژه های ماشینی : بخش خدمات در اقتصاد ،خدمات در اقتصاد ،بخش خصوصی ،بخش خدمات ،گروه در کل شاغلان ،درصد باسوادان شاغل کشور ،درصد باسوادان گروه اصلی ،حمل‌ونقل ،باسوادان گروه اصلی خدمات ،گروه خدمات ،سرمایه‌گذاری در گروه خدمات ،خدمات عمومی ،شاغلان بخش عمومی کشور ،شاغلان بخش خصوصی ،درصد کل شاغلان ،درصد در سال ،اشتغال در بخش خدمات ،درصد شاغلان مرد گروه خدمات ،خصوصی ،درصد شاغلان ،درصد کل شاغلان مرد کشور ،درصد کارفرمایان بخش خصوصی ،تشکیل دهندهء گروه خدمات ،گروه اصلی خدمات ،فعالیتهای خدماتی ،درصد شاغلان بخش ،درصد شاغلان بخش خصوصی ،بخش خصوصی گروه اصلی ،دلار ،باسوادان

بخش خدمات که زمانی از سوی برخی اقتصاددانان نادیده گرفته می‌شد،از ارکان اساسی فعالیتهای اقتصادی است. این بخش با ظهور شهرنشینی شکل می‌گیرد و با گسترش شهرنشینی پوشش وسیعتری می‌یابد.اولین نشانه‌های شکل‌گیری‌ فعالیتهای خدماتی در ایران مقارن با عصر امتیازات بوده است و هم‌اکنون بخش عمده‌ای از ارزش افزودهء کل اقتصاد را به‌ خود اختصاص می‌دهد. در این تحلیل،ساختار بخش خدمات در اقتصاد ایران از جنبه‌های ارزش افزوده،اشتغال،سرمایه‌گذاری،ارزبری،نقش‌ خدمات در ترکیب صادرات و واردات و بهره‌وری نیروی کار طی سالهای پس از انقلاب با نگاهی به روندها در سالهای قبل از انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.