چکیده:
خرید یکی از مهمترین فعالیت های گردشگران است. هدف این پژوهش، توصیف و پیش بینی رفتار انتخاب مسیر خرید گردشگران در بازار تاریخی تبریز است. به منظور بررسی تفاوت ها در رفتار انتخاب مسیر توسط انواع مختلف گردشگران، یک مدل از رفتار خرید گردشگران تهیه شد. نتایج نشان داد که عرضه و دسترسی به مغازه ها، ویژگی های فیزیکی و مسیرهایی که قبلا انتخاب شده اند، از عوامل مهم تاثیر گذار بر رفتار انتخاب مسیر هستند. علاوه بر این، انگیزه های خرید، آشنایی با منطقه و داشتن برنامه سفر، بر رفتار انتخاب مسیر گردشگران تاثیر می گذارد. توسط این مدل می توان اثرات ویژگی های محیطی را بر رفتار انتخاب مسیر بررسی کرد و سناریوهای مختلفی برای برنامه های آینده از قبیل تغییر در جنبه های فیزیکی پیوندها در بازار یا تغییر در عرضه مغازه ها ارائه داد.
Shopping is one of the most important activities for tourists. The purpose of this study is to describe and predict tourist shopping route choice behavior in Tabriz historical bazaar. A model of tourist shopping behavior is estimated to investigate differences in route choice behavior of various types of tourist shoppers. The results indicate that shopping supply and accessibility، some physical characteristics، and the history of the route followed are importantfactors influencing route choice behavior. Furthermore، it can be concluded that shopping motivations، familiarity with the area and planning of the route، affect tourist route choice behavior. The model allows investigating the effects of environmental characteristics on route choice behavior and assessing various future planning scenarios، such as changes in physical aspects of links in the downtown area، or changes in supply of shops.
خلاصه ماشینی:
"توسط این مدل میتوان اثرات ویژگیهای محیطی را بر رفتار انتخاب مسیر بررسی کرد و سناریوهای مختلفی برای برنامههای آینده از قبیل تغییر در جنبههای فیزیکی پیوندها در بازار یا تغییر در عرضۀ مغازهها ارائه داد .
بازار تبریز یک شبکۀ ارتباطی متشکل از تعدادی راستههای موازی و متقاطع است که دو راسته اصلیتر آن عبارت از دو راستۀ شمالی-جنوبی است که تقریبا با یکدیگر موازی هستند(سلطان زاده،1376:79) در این پژوهش به منظور توصیف و پیشبینی رفتار انتخاب مسیر توسط گردشگران (1)- mode-to-mode (2)- link-to-link در بازار تاریخی،از مدلی استفاده شده است که اثرات انگیزه خرید،آشنایی با مقصد و داشتن برنامه سفر را مورد آزمون قرار میدهد.
هدف این پژوهش بررسی عمیق رفتار انتخاب مسیر توسط گردشگران در بازار تاریخی تبریز و ارائه اطلاعاتی به برنامهریزان و مدیران گردشگران شهری به منظور بهینهسازی توسعه شهر و خصوصا بازار تاریخی آن به عنوان یک جاذبۀ گردشگری است.
احتمال اینکه یک گردشگر گزینه j ام را از Sel انتخاب کند برابر است با(مدل لوجیت چندگانه): (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)- Random Utility Theory (2)- multinomial logit model (3)- Borgers&Timmermans pel.
برای آزمودن این فرضیهها،اثرات متقابل هریک از متغیرهای کدگذاری شده انگیزه(سودگرا 1-،ترکیب از سودگرا و لذتجو 0،لذتجو 1)،آشنایی(ضعیف 1-، متوسط 0،خوب 1)،داشتن برنامۀ سفر(خیر-1،بله 1)با متغیرهای مرتبط با مسیرهای عبور(پیشینه سفر)و ویژگیهای فیزیکی و عرضه مغازهها در پیوندها در مدل مورد نظر در نظر گرفته شدند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادات در این مقاله رفتار انتخاب مسیر توسط گردشگران در بازار تاریخی تبریز مورد بررسی قرار گرفت."