چکیده:
سبک شناختی بیشتر خاص توصیفات آکادمیک و نظری بوده است و از ویژگی های سبک شناختی دو قطبی بودن ابعاد آن است. این سبک ها شامل سبک های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه است که نه تنها ثابت نیستند، بلکه سیالند. هدف مقاله حاضر روشن ساختن رابطه بین سبک های شناختی و عملکرد دانشجویان در آزمون های مختلف پاسخ نگار و پاسخ گزین است. روش پژوهش این مطالعه، برحسب هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 88-1387 دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد بود که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعدا 280 نفر براساس دانشکده و جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات در مورد با سبک های شناختی از آزمون شکل های نهفته (EFT) ، پرسشنامه سبک های یادگیری و برای سنجش عملکرد دانشجویان در ارزشیابی پاسخ نگار و پاسخ گزین از دو فرم موازی: یکی از فرم ها به صورت چهارگزینه ای و دیگیر به صورت تشریحی که با توجه به اجرای مقدماتی آنها پایایی برای آزمون تشریحی 87% و برای آزمون پهارگزینه ای 79% بدست آمد. محتوای آزمون ها در هر دو فرم در ارتباط با درس عمومی (ادبیات فارسی) بود. برای تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه، آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ای این پژوهش حاکی است، بین سبک شناختی از زمینه و عملکرد در ارزشیابی پاسخ نگار رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و همچنین بین سبک شناختی وابسته به زمینه و عملکرد در ارزشیابی پاسخ گزین رابطه وجود ندارد. از یافته های دیگر این تحقیق، دانشجویان رشته های علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی به لحاظ سبک یادگیری تفاوت معناداری با هم دارند. بالاخره بین سبک های یادگیری مردان و زنان رابطه مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین متناسب با اهداف پژوهش،سئوالهای زیر مورد بررسی قرار گرفته است؛الف)آیا بین رشتههای تحصیلی دانشجئویان و سبکهای یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد؟ب)آیا بین جنسیت و سبکهای یادگیری دانشجویان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش با توجه به موضوع مورد پژوهش،بررسی رابهط سبکهای شناختی با عملکرد دانشجویان در آزمونهای پاسخنگار و پاسخگزین،روش پژوهش این مطالعه،برحسب هدف،کاربردی و براساس شیوۀ گردآوری دادهها،توصیفی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین در رابطه با سؤال اول تحقیق:آیا بین دانشجویان رشتههای تحصیلی سبکهای مختلف از نظر یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد؟ براساس نتایج آزمون تحلیل واریانس محاسبه شده که در جدول 3 نشان داده شده است در بین دانشجویان به لحاظ سبک یادگیری در سطح آلفا 0/05 و با درجات آزادی بین گروهی 3 و درون گروهی 276 F-10/99) و (P<0/05 تفاوت معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری هدف این مطالعه روشن ساختن سبک یادگیری دانشجویان رشتههای مختلف و رابطه بین سبکهای شناختی و عملکرد دانشجویان در آزمونهای پاسخنگار و پاسخگزین است.
یافتههای به دست آمده از این پژوهش حاکی است بین سبک شناختی مستقل از زمینه و عملکرد در آزمون پاسخنگار رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد؛به عبارت دیگر،با توجه به ویژگیهایی نظیر برخورد تحلیلی با مسائل،برشمردن تمایزات خاص از مفاهیم به ظاهر نزدیک به هم،جهتگیریهای غیر شخصی و منطقی،علاقمند بودن به کشف و یادگیری مفاهیم جدید،برخورداری از تقویتکنندههای درونی نه بیرونی و همچنین با توجه به مختصات آزمون پاسخنگار که ماهیت این آزمونها سنجش سطوح عالی ذهن است و جزء آن دسته از آزمونهایی است که قدرت سنجش قوای شناختی مانند:تحلیل،آفرینندگی و استدلال را دارد."