چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیرآموزش الکترونیکی بر رشد ابعاد شخصیتی دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی شهرستان بابل است. در این پژوهش از میان جامعه 2823 نفری دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی، 92 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه نمونه به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و جهت دستیابی به هدف پژوهش، روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل اتخاذ گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش گروه آزمایش، آموزش به روش الکترونیکی شامل پاورپوینت، نرمافزارهای آموزشی و کامپیوتر دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از نمرات پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون t مستقل استفاده شد. مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد که بین دو گروه قبل از شروع آزمایش تفاوت معنیداری وجود نداشت. مقایسه میانگین نمرات پسآزمون بین دوگروه نشانداد، بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ آماری، تفاوت معنیداری وجود دارد، همچنین نتایج نشان داد که آموزش الکترونیکی تأثیر بیشتری در رشد شناختی، روانی، اجتماعی و اخلاقی دانشآموزانی که به این روش آموزش دیدهاند، در مقایسه با دانشآموزانی که این روش آموزش را دریافت نکردند، داشته است.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره سوم ـ بهار 1391 ـ صفحات 81- 65 تأثیر آموزش الکترونیکی بر رشد ابعاد شخصیتی دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی وحید فلاح* 1 بابک حسینزاده** علیرضا اسلامی*** چکیده واژگان کلیدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری vahidfallah@yahoo.
مقایسه رشد شناختی دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و بعد از آموزش با استفاده از آزمون t مستقل گروهها میانگین نمرات انحراف معیار t P-value قبل از آموزش گروه آزمایش 93/1 09/0 08/1 074/0 گروه گواه 97/1 10/0 بعد از آموزش گروه آزمایش 08/4 16/0 71/39 000/0 گروه گواه 96/1 12/0 همانگونه که از جدول 6 مشخص است، تفاوتی بین میانگین نمرات دانشآموزان گروه آزمایش و گواه قبل از آموزش وجود نداشته است (074/0sig=)، ولی با توجه به میانگینهای بهدست آمده بعد از آموزش، مشخص میشود که بین میانگین نمرات رشد شناختی دانشآموزان در دو گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری (000/0sig=) وجود دارد و در واقع آموزش الکترونیکی بر رشد شناختی تأثیر میگذارد.
مقایسه رشد اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و بعد از آموزش با استفاده از آزمون t مستقل گروهها میانگین نمرات انحراف معیار t P-value قبل از آموزش گروه آزمایش 99/1 11/0 15/0 248/0 گروه گواه 96/1 12/0 بعد از آموزش گروه آزمایش 12/4 20/0 74/55 000/0 گروه گواه 02/2 15/0 همانگونه که از جدول 9 مشخص است، تفاوتی بین میانگین نمرات دانشآموزان گروه آزمایش و گواه قبل از آموزش وجود نداشته است (248/0sig=)."