چکیده:
مطالعه حاضر، با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری فنآوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانشآموزان دوره راهنمایی در دروس ریاضی و زبان انگلیسی انجام گرفت. روش تحقیق، نیمه تجربی و جامعه آماری، شامل دانشآموزان مدارس دخترانه دوره راهنمایی شهر بابل در سال تحصیلی 91 -1390 به تعداد 3828 نفر که در 16 مدرسه مشغول به تحصیل بودهاند، میباشد. از این جامعه، دو کلاس درس زبان انگلیسی و دو کلاس درس ریاضی پایه دوم (از میان مدارسی که مجهز به فنآوری اطلاعات بودند)، بهصورت تصادفی ساده انتخاب گردیده و بهعنوان گروههای آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای حاصل از آزمون مرجع پیشرفت تحصیلی، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که فنآوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانشآموزان دوره راهنمایی شهر بابل در دروس ریاضی و زبان انگلیسی مؤثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
"محققان علاوه بر نتایج یافتههای پژوهش خود به یافتههای حاصل از 66 مطالعه که در مورد بهکارگیری شبکههای کلاس درس انجام شده است، اشاره کردند و نشان دادند که این فنآوری بسیار اثربخش بوده و باعث افزایش حضور دانشآموزان در فعالیتها، افزایش آگاهی آنان از موضوعات پیچیده و دشوار، افزایش علاقه و Barrow Ito Roschelle انگیزه، افزایش میزان تعامل و گفتگو در میان دانشآموزان و نیز افزایش آگاهی معلمان درباره مشکلات یادگیری دانشآموزان میشود (عطاران، 1383).
بهطور خلاصه، بازنگری ادبیات و پیشینه تحقیق نشان داد که جهانی شدن، چالشهای جدیدی را فراروی جوامع قرار داده است که مستلزم انطباق محتوای آموزشی در پاسخ به خواستههای ملی و جهانی از طریق گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات است (سلسبیلی، 1382) و مباحث ذکر شده، به تغییر و تحول سریع در عرصه اطلاعات، دانایی بشر، شتاب گرفتن جریان تولید دانش و جریان منسوخ شدن دانش کنونی، تأکید میکند که برنامه درسی باید بیش از گذشته اهداف Mayer Harrison Hirosato چگونگی یادگرفتن و یادگیری مادامالعمر را در کانون توجه خود قرار دهد.
نتیجه کواریانس در این بررسی نشان داد که، استفاده از فنآوری اطلاعات در آموزش بر نمرات پسآزمون درس دانشآموزان تأثیرگذار است، به عبارتی میانگین نمرات پسآزمون درس زبان انگلیسی و ریاضی گروه آزمایش پس از حذف اثر پیشآزمون بهطور معنیداری بیشتر از گروه گواه مشاهده شد."