چکیده:
در پژوهش حاضر، تاثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا بازی های موجود مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس از بین آن ها یک بازی که با فرهنگ و سطح تحصیلی دانش آموزان همخوان بود، انتخاب شد. جهت بررسی تاثیر این بازی، تعداد 20 نفر آزمودنی نارساخوان (10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل) از دانش آموزان پایه ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و بر اساس سن، بهره هوشی و آزمون حافظه بینایی همتا سازی شدند. سپس مداخله از طریق آموزش بازی رایانه ای در گروه آزمایشی اجرا گردید. با استفاده از آزمون حافظه بینایی آندره ری و آزمون کیم کاراد و به صورت طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل تاثیر بازی های رایانه ای بررسی شده و نتایج با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که بازی رایانه ای انتخاب شده تاثیر مثبت معناداری بر حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان دارد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشهای پیشین نشان داد که تکالیفی از جمله چرخش ذهنی، ادراک سریع وحافظه بینایی توسط بازیهای رایانهای مختلف تقویت میشوند و توانایی شناختی تمرین شده در طی این تکالیف ممکن است به سایر تکالیف بینایی- فضایی مربوط دیگر منتقل بشود (فرگوسن، کروز و رودا،2007).
نتایج: فرضیه پژوهش این بود که آموزش بازیهای رایانهای بر عملکرد حافظه بینایی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری نارساخوانی تاثیر معناداری دارد.
بررسی نتایج آماری آزمون آندره ری در مرحله حفظ از طریق تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون اثر معنی دار عامل بین گروهی با توجه به درجه آزادی 1 و با 14.
821 19 بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس هر دو آزمون آندره ری و کیم کاراد انجام بازی رایانهای منتخب تاثیر معناداری بر حافظه بینایی دانشآموزان نارساخوان دارد که با نتیجه پژوهش فرگوسن، کروز، رودا (2007)، بوت و همکاران (2008)، بری و همکاران (2010)، اوین و ببکو (1996) توول و همکاران (2000) همسو میباشد.
برای تبیین این تأثیر باید گفت که تکالیفی از جمله چرخش ذهنی، ادراک سریع و حافظه بینایی توسط بازیهای رایانهای مختلف تقویت میشوند و توانایی شناختی تمرین شده در طی این تکالیف ممکن است به سایر تکالیف بینایی- فضایی مربوط دیگر منتقل بشود (فرگوسن، کروز و رودا، 2007).
نتایج پژوهشی که توسط بری و همکاران (2010) انجام شد نشان داد که آموزش از طریق بازی کامپیوتری، موجب تقویت حافظه کاری یا بینایی آزمودنی های سالمند می شود که با نتایج این پژوهش همسو میباشد."