چکیده:
یکی از کاستی های موجود در حوزه مدیریت عملکرد، نبود یکپارچگی و انسجام بین اجزای این نظام در سطوح مختلف سازمانی است و این مشکل به ویژه در زمینه ایجاد انسجام بین نظام های ارزشیابی عملکرد در سطح سازمانی و ارزشیابی عملکرد کارکنان مشهودتر است. در این مقاله تلاش شده تا الگویی ارائه شود که بتواند یکپارچگی لازم را بین نظام های ارزشیابی عملکرد در سطوح سازمانی و فردی ایجاد کند. برای این منظور، بعد از بررسی الگوهای مدیریت عملکرد سازمانی موجود، الگوی تعالی سازمان(EFQM) و کارت امتیازی متوازن(BSC) به عنوان الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانی مناسب انتخاب شدند. سپس با تلفیق این دو الگو و استخراج معیارها و شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانی از آن ها، مجموعه ای از شاخص های اولیه جهت ارزشیابی عملکرد کارکنان استخراج شد. در مرحله بعد پرسش نامه هایی طراحی و در بین گروهی از خبرگان توزیع و بر اساس نظرات آنان، الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان در سه مرحله متوالی با روش دلفی نهایی شد. الگوی یادشده دارای 9 بعد، 25مولفه و 76 شاخص بوده و می تواند به عنوان چارچوبی مناسب برای ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان های مختلف به کار رود. در نهایت به منظور تعیین تناسب الگوی پیشنهادی و انطباق آن با نیازمندی ها و اقتضائات هر سازمان، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، ضرائب اهمیت هر یک از ابعاد، مولفه ها و شاخص های موجود در الگو برای شرکت سهامی آب منطقه ای فارس تعیین و نتایج آن در این مقاله گزارش شده است.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر این پژوهش را میتوان توسعهای دانست زیرا درصدد آن است تا با انجام مطالعهها و اقدامات تکمیلی،نقایص سیستمهای مدیریت عملکرد مورد بررسی را برطرف نموده و با استخراج شاخصهای مناسب برای ارزشیابی عملکرد کارکنان از بین شاخصهایی که در حال حاضر برای ارزیابی عملکرد سازمانی به کار میروند، انسجام لازم بین نظام ارزیابی عملکرد در سطح فردی و سازمانی را ایجاد کند.
فراوانی مدیران شرکتکننده در فرایند وزندهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) روایی و پایایی ابزار سنجش با توجه به اینکه در این پژوهش،سؤالهای پرسشنامه از دو الگوی استاندارد کارت امتیازی متوازن و الگوی تعالی سازمان اقتباس شده و شاخصهای استاندارد دو الگو در سطح جهانی مورد استفاده بسیاری از سازمانها و پژوهشگران قرار گرفته است،میتوان اذعان داشت که روایی آن به تأیید رسیده است.
در این حوزه نظام ارزشیابی باید تعیین کند که فرد موردنظر تا چه حد در تحقق اهداف عملکردی سازمان و ایجاد دستاوردهای مالی برای آن تلاش میکند برای اندازهگیری تلاش کارکنان در این زمینه 2 مؤلفه و 4 شاخص تعریف شده و وزن هریک از آنها نیز در الگو مشخص شده است.
به کارگیری این الگو در نظام ارزشیابی کارکنان سازمانهایی که از الگوهای تعالی سازمان (EFQM) و کارت امتیازی متوازن (BSC) استفاده میکنند زمینه و بستر لازم برای ایجاد همسویی راهبردی بین نظام مدیریت منابع انسانی با اهداف و راهبردهای سازمان و یکپارچگی بیشتر نظام مدیریت عملکرد را فراهم میکند."