چکیده:
تاثیر و تاثر شاعران از مضامین و اسالیب یکدیگر در ادبیات جهان امری است شایع که ادبیات عرب نیز از آن مستثنی نیست. «سینیه» بحتری همواره مورد توجه ادبا و شعرا بوده است. در این میان احمد شوقی شاعر معاصر در اسلوب و مضمون از وی پیروی کرده است و عبدالله عمر بلخیر نیز از هر دو شاعر پیش از خود تاسی جسته و سینیه ای زیبا از خود به یادگار گذاشته است. بی شک بحث و بررسی جنبه های گوناگون «سینیه» شوقی و بلخیر امری است لازم. برخی از سوالاتی که این پژوهش در صدد یافتن پاسخی برای آن هاست: هنر این دو شاعر در باب موسیقی به چه صورت نمود یافته است؟ تناسب محتوا با وزن، بسامد واژگان و افزایندگان موسیقایی در این آثار به چه صورت است؟
خلاصه ماشینی:
"در ادامه دو مورد از کاربرد این صنعت ذکر شده است: {Sهو عمر مضی و قد أذن العص#ر فأضحی مصبح العمر ممسیS}با بررسی ابیات قصیده،حروف و صداهایی که از بسامد بیشتری برخوردارند به قرار ذیلهستند:آ،یاء،راء،سین و باء که در ابتدا به ترتیب ابیاتی را بیان میکنیم و سپس به تحلیلآن میپردازیم: {Sهی هذی الحمرا و لا غالب إل#لا الله کانت دار الخلافة أمس#و هی فی حمرة العقیق تراءت#تتلالا و فی بریق الدمقس#شارد الذهن لا أری ما أمامی#جتسبت رجس أمتی أمس رجبی#همسات رنت بأذنی فی الحم#را کهمس الجنی فی أذن إنسی#جف فی بعدها نداها فلا تب#تل من مسها بنانی بمسیS} حروف،بررسی تأثیر موسیقیایی آن و همچنین بررسی همخوانی و هماهنگی حروف پربسامدبامعنا و فضای کلی قصیده است.
در ادامه دو مورد از کاربرد این صنعت ذکر شده است: {Sهو عمر مضی و قد أذن العص#ر فأضحی مصبح العمر ممسیS}با بررسی ابیات قصیده،حروف و صداهایی که از بسامد بیشتری برخوردارند به قرار ذیلهستند:آ،یاء،راء،سین و باء که در ابتدا به ترتیب ابیاتی را بیان میکنیم و سپس به تحلیلآن میپردازیم: {Sهی هذی الحمرا و لا غالب إل#لا الله کانت دار الخلافة أمس#و هی فی حمرة العقیق تراءت#تتلالا و فی بریق الدمقس#شارد الذهن لا أری ما أمامی#جتسبت رجس أمتی أمس رجبی#همسات رنت بأذنی فی الحم#را کهمس الجنی فی أذن إنسی#جف فی بعدها نداها فلا تب#تل من مسها بنانی بمسیS} در علم بدیع هماهنگی حروف با معانی با عنوان ائتلاف لفظ با معنا شناخته میشود(هاشمی،2006:332)."