خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج این تحلیل نشان میدهد که میانگین گروهها در اندازه دهان و دور گردن با همدیگر متفاوت است و اثرات کلی براساس F محاسبه شده معنادار است؛یعنی تفاوت بین میانگینها حداقل در سطح 0/50 معنادار است(جدول 6).
همچنین نتایج تحلیل نشان میدهد که میانگین گروهها در طول دست و طول پا با همدیگر متفاوت است و اثرات کلی براساس F محاسبه شده و معنادار است؛یعنی تفاوت بین میانگینها حداقل در سطح 0/50 معنادار است(جدول 7).
اجرای آزمونهای شفه نیز نشان داد که طول دست کودکان ماکروسفال و میکروسفال بزرگتر از کودکان عقبمانده با علل ناشناخته و دانشآموزان عادی است.
همینطور نتایج تحلیل نشان میدهد که میانگین گروهها در مچ دست،مچ پا با همدیگر متفاوت است و اثرات کلی براساس f محاسبه شده معنادار است؛یعنی تفاوت بین میانگینها حداقل در سطح 0/50 معنادار است؛به عبارتی با 59 درصد احتمال،گروهها از هم متمایز شدهاند(جدول 8).
نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوتهایی در شاخصهای تنسنجی مانند وزن،قد ایستاده،قد نشسته،دور سر، عرض بینی،طول بینی،دور گردن،طول دست،مچ پا و طول پا در بین کودکان عقبمانده میکروسفال،ماکروسفال و عقبماندهء ذهنی با علل ناشناخته و همچنین دانشآموزان عادی وجود دارد.
درباره مچ دست نیز یافتهها نشان داد که مچ دست دانشآموزان عادی(دختر)بزرگتر از مچ دست کودکان عقبماندهء ذهنی میکروسفال،ماکروسفال و عقبمانده با علل ناشناخته است.
در کل نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میانگین وزن دور سر،اندازه دهان،مچ دست و طول پای دانشآموزان دختر(عادی)تفاوت معنیداری با کودکان عقبماندهء ذهنی میکروسفال،ماکروسفال و عقبماندهء ذهنی با علل ناشناخته دارد."