چکیده:
هدف:هدف از این مقاله،معرفی و توصیف مهارت آگاهی واجشناختی است.آگاهی واجشناختی که عبارتست از آگاهی از ساختمان آوایی کلمات،مهارتی است فرازبانی و دارای سه سطح واجی،هجایی و درون هجایی،نتیجهگیری:چون مهارت آگاهی واج شناختی،عاملی است مؤثر بر یادگیری خواندن و نوشتن،لذا با استفاده از برنامههای آموزشی مبتنی بر آگاهی واجشناختی،میتوان پیشرفت خوانداری و نوشتاری کودکان را تسهیل کرد.
Objective: Phonological awareness is a meta-linguistic skill and it means as awareness of the word's phonological structure. As word's phonological structure is divided to three levels as phonemic، syllabic، and intra syllabic levels; the phonological awareness is also three leveled. This skill develops and progresses during the childhood and it has specific developmental stages. Phonological awareness has an effect on reading and writing abilities seriously and it can predict dyslexia the very good.
Conclusion: This skill is related to reading، writing and to speech and language processing systems. Both teaching and learning to read and write are facilitated and accelerated by using phonological awareness programs alongside the other educational methods. Eventually، it is important to be familiar with phonological awareness testing and its educational utilization.
خلاصه ماشینی:
اما یادگیری خواندن ایجاب میکند که کودکان بر بعضی از ساختارهای زبانی به سطحی از وقوف و آگاهی برسند یا رسانده شوند؛مثلا اگر معلمی به دانشآموز تازه واردی بگوید که اولین صدای کلمه /a/ṣapple است،این دانشآموز باید در ذهن خود به کندوکاو در ساختار این کلمه بپردازد و احتمالا معنای آن را و نیز کلمات مشابه با آن را از نظر صدای آغازین بررسی کند و نیز به صدای /a/ توجه کند و تناظر واج-نویسه را در این مورد(کلمه /apple/ و صدای /a/ )مورد توجه قرار دهد.
آزمونها و تکالیف آگاهی واج شناختی با آشکار کردن سطوح مختلف مشکلات و محدودیتهای پردازشی،به تبیین و توصیف تواناییهای پردازشی کودکان میپردازند و نیز میتوانند کودکانی را که در معرض خطر ابتلا به مشکلات خوانداری و نوشتاری هستند،معرفی کنند؛به عبارت دیگر،کودکانی که مهارتهای آگاهی واجشناختی ضعیفی دارند،دارای نظام پردازشی گفتاری ناپخته و معیوبی هستند و در نتیجه،برای رشد مهارتهای خوانداری و نوشتاری،زیر بناها و پیش نیازهای ضعیف و معیوبی دارند.
پژوهشگران از 0891به بعد علائم فوق را به شکل نقص در آگاهی واج شناختی مطرح میکنند؛برای مثال ویرجینیامن (6891)در گزارش خود میگوید،کودکانی که در پایههای ابتدایی9در تکالیف آگاهی واجشناختی نظیر ترکیب و تقطیع صداها در کلمات امتیاز پایینی به دست میآورند،در پیگیریهای بعدی نیز امتیاز پایینی در خواندن کسب میکنند(کرنوال،2991 ص 135) برادلی و برایانت(5891)برای شناسایی ارتباط خواندن و آگاهی واجشناختی در مطالعه طولانی مدت خود بر روی تشخیص قافیه در کودکان و توانایی خواندن بعدی آنها،در ضمن بررسی،کودکانی را که امتیاز کمی در قافیه به دست آورده بودند،انتخاب و آنها را به چهار گروه تقسیم کردند.