چکیده:
هدف: تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقهبندی توانایی دستی (MACS) برای کودکان و نوجوانان فلج مغزی است. روش: جهت تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی MACS، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه معکوس، روایی محتوا و پایایی تکرار آزمون و پایایی بین ارزیابان در میان والدین و کاردرمانگران، با استفاده از ضریب همبستگی درونخوشهای (ICC) و ضریب کاپای وزنی مورد ارزیابی قرار گرفت. 100 کودک 18-4 سال با میانگین سنی 15/85 بر حسب ماه؛ 37 دختر و 63 پسر با انواع مختلف فلج مغزی، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: پایایی بین ارزیابان مناسب بود؛ ضریب همبستگی درونخوشهای (ICC) بین والدین و کاردرمانگران در نوبت اول (96/0) و در نوبت دوم (95/0)و بالای 9/0 بهدست آمد و ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو نشاندهنده میزان توافق عالی است. برای پایایی تکرار آزمون ICC در مورد والدین (97/0) و هم درمانگران (98/0) بالای 9/0 به دست آمد و همچنین ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو بیانکننده میزان همبستگی بالا بودهاند. میزان توافق کلی بین دو سیستم طبقهبندی توانایی دستی (MACS) و سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) به دست آمد. نتیجهگیری: نسخه فارسی سیستم طبقهبندی توانایی دستی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است و میتوان از آن بهمثابه ابزاری مفید و کاربردی در ارزیابی میزان توانایی دستی کودکان فلج مغزی استفاده کرد.