چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مولفه های اصلی دینداری (شـامل جهـت گیـری مـذهبی درونی و بیرونی) و عناصر هوش هیجـانی بـود. بـرای دینـداری دو مولفـه جهـت گیـری مـذهبی و رفتارهای مذهبی و برای هوش هیجانی عناصر درک، فهمیدن، تنظـیم هیجانـات و همـدلی مـورد مطالعه قرار گرفت . آزمودنیهای این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان بودنـد که از بین آنها تعداد ١٤٨ نفر شامل ٩٠ زن و ٥٨ مرد به شکل تـصادفی انتخـاب شـدند. ابزارهـای اندازهگیری شامل پرسشنامه هوش هیجانی شرینک و مقیاس جهت گیری مـذهبی درونـی/بیرونـی تجدید نظر شده گورساچ و مک فرسون بود. یافته ها نشان داد که جهـت گیـری مـذهبی درونـی بـا هوش هیجانی هم بستگی مثبت و معناداری دارد. جهت گیری مذهبی درونی بـا سـه مولفـه از پـنج مولفه هوش هیجانی هم بستگی مثبت دارد و با دو مولفه آن هم بستگی معنی داری ندارد. همچنـین جهت گیری مذهبی بیرونی با هوش هیجانی کلی و با مولفه های آن هم بستگی معنادار ندارد و تنهـا با فهم هیجانی هم بستگی منفی دارد. در ارتباط با رفتارهای مذهبی نتایج نشان داد که هـم بـستگی معنادار بین هوش هیجانی و رفتارهای مذهبی تنها در یکـی از شـش متغیـر مربـوط بـه رفتارهـای مذهبی یعنی تعداد فعالیتهای گروهی مذهبی وجود دارد. در مجموع میتوان گفت که هوش هیجانی با جهت گیری مذهبی درونی رابطه مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش ها ارتباط بین هوش هیجانی و متغیرهایی 1-Allport 2-Ross 3-Intrinsic 4-Extrinsic 5-Intrinsic religious orientation 6- Extrinsic religious orientation 7- Masters 8- Batson 9- Wright 10- Mayer 11- Salovey 12- Goleman نظیر همدلی، گشودگی هیجانی، هدفمندی، رضایتمندی از زندگی، رضایت درون فردی، و تعاملات اجتماعی مثبت را به اثبات رساندهاند (لوپز ١ و همکاران، ٢٠٠٣؛ مارتینزـ پونز٢، ١٩٩٧؛ مایر و گهر٣، ١٩٩٦؛ سالوی و همکاران، ٢٠٠٢).
یک فراتحلیل ٧ ادبیات پژوهشی مرتبط با این موضوع نشان داد که 1- Lopes 2- Martinez-Pons 3- Geher 4- Watson 5- Wiebe 6- Fleck 7-Meta-analyses 1 جهت گیری مذهبی بیرونی به طور کل با نتایج منفی مانند اضطراب، جزماندیشی و تعصب ٢ هم بستگی دارد، در حالی که جهت گیری مذهبی درونی با نتایج مثبتی مانند 3 منبع کنترل درونی، هدفمندی در زندگی، و اضطراب کمتر در ارتباط است (دوناهو ، ١٩٨٥؛ گارتنر٤ و همکاران، ١٩٩١).
در بررسی نتایج مرتبط با دینداری نگرشی، جهت گیری مذهبی درونی با هوش هیجانی کلی و خرده مؤلفه های آن یعنی فهم هیجانی، همدلی، و خودآگاهی همبستگی مثبت داشت ، در حالی که جهت گیری مذهبی بیرونی با فهم همبستگی منفی داشت .
به علاوه، نتایج با روند تجربی پژوهش های قبلی هم سو بود که در آن نشان داده شده است که صفات هیجانی انطباقی با جهت گیری مذهبی درونی همبستگی دارند، در حالی که جهت گیری مذهبی بیرونی به طور معکوس با این خصوصیات مرتبط است (واتسون و همکاران، ١٩٨٥؛ ویبی و فلک ، ١٩٨٠)."