خلاصه ماشینی:
*گلپايگان-خواهر، زهرا حسيني: 1- تقيه يعني محافظت انسان برجان و ساير متعلقات خود از دشمن به انسان ميتواند در جائي که جانش يا مالش يا ناموسش در خطر است واجباتي را ترک يا محرماتي را انجام دهد، البته تقيه در جائي که اساس دين در خطر باشد جايز نيست زيرا در آنجا بايد جان و مال را فدا کرد.
اگر شما بدانيد کسي در پنهاني عمل نامشروعي انجام مي دهد وظيفه شما نهي و جلوگيري او است بهر وسيله ممکن، اگر شد با نصيحت و اگر نشد با تهديد و اگر نشد، در صورت امکان و نبودن مفسده، با زور ولي بشرطي که به حد زخمي کردن يا کشتن نرسد و گرنه بايد با اجازه حاکم شرع باشد و در صورتي که بدانيد آن شخص عادت به عمل نامشروعي دارد که از خودش تجاوز مي کند مانند تجاوز به ناموس ديگران اگر نتوانستيد او را از آن کار باز داريد به – به نصيحت و مانند آن که گفته شد- ميتواند شهود عدول به مقدار لازم (که در موارد، مختلف است) تهيه کنيد و اگر آنان مشاهده کردند از وي شکايت کنيد تا به جزاي خود برسد، و اين در صورتي است که واقعاً آن شخص به حدي برسد که موجب فساد جامعه باشد ولي گناههاي شخصي ولو موجب فساد بيش از يک نفر است، تکليفي بيش از نهي و جلوگيري در حد مقدور نمي آورد.
2-خداوند متعال کمال مطلق است و هيچ منفعتي از خلقت موجودات عايد او نمي شود و از هر نقصي مبرا است، ولي چون فياض علي الاطلاق است، عالم را خلق کرده است و براي هر موجودي در اين نظام حکمتي است، ندانستن ما دليل بر بي حکمت بودن آن نيست.