چکیده:
این مطالعه پژوهشی برای بررسی نقش واسطه ای نیاز به پیشرفت در رابطه بین تقاضای شغلی برای یادگیری و یادگیری وابسته به شغل بود. در این مطالعه علی همبستگی از مدل رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را همه مدیران و روسای ادارات تربیت بدنی استان های اصفهان، فارس و یزد تشکیل دادند. نمونه این مطالعه 248 مدیر بود که به روش تصادفی منظم و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوهن و همکاران (2000) انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات این پژوهش براساس پرسشنامه لون و کاسیمیر (2008) است که شامل سه مقیاس تقاضای شغلی برای یادگیری، یادگیری وابسته به شغل و نیاز به پیشرفت است. یافته ها نشان دهنده رابطه معنادار تقاضای شغلی برای یادگیری با یادگیری وابسته به شغل است. همچنین رابطه این دو متغیر با نیاز به پیشرفت مثبت ومعنادار بوده است. نقش واسطه ای نیاز به پیشرفت در رابطه با یادگیری وابسته به شغل و تقاضای شغلی برای یادگیری نیز در این پژوهش تایید شد. یافته های رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که تقاضای شغلی برای یادگیری در حضور نیاز به پیشرفت 16 درصد واریانس یادگیری وابسته به شغل را تبیین می کند. در پایان مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد ومدل مذکور برازش شد.
خلاصه ماشینی:
بـر طبق نتایج پژوهش نادی و همکاران (١٣٩٠)،که در میان پرستاران بیمارسـتان هـای دولتـی شـهر اصفهان انجام شده ، بین نیاز به پیشرفت و تقاضای شغلی برای یـادگیری رابطـة مثبـت معنـادار وجود دارد و به عنوان یک متغیر تعدیل کننده ٣این رابطه را تعدیل می کند و آن جـا کـه تقاضـای شغلی برای یادگیری شکاف بین توانمندی های فعلی و توانمندی هـای لازم بـرای اجـرای یـک شغل را کاهش می دهد وعملکرد فعلی فرد در زمان انتصاب به شغل مستلزم کسب مهارت هـا و دانش های جدید است ، انتظار می رود این شـانس بـرای افـرادی بیـشتر باشـد کـه از انگیـزة پیشرفت و مؤفقیت زیادی بهره مند هستند؛ از طرف دیگر یادگیری وابسته بـه شـغل ، بـه عنـوان مهم ترین عامل دخیل در رقابت جویی سازمانی توجه کمی را بـه خـود معطـوف کـرده اسـت .
بنابراین ، در این پژوهش اثر یک پـیش آینـد بیرونـی یـادگیری وابسته به شغل یعنی تقاضای شغلی برای یادگیری و یک پیش آیند درونی یعنی نیاز به پیشرفت بررسی می شود و هدف این مطالعه تعیین روابط ذکر شده در قالب یک مدل علی است .
واز آنجا که در این پژوهش مدل معادلة ساختاری متغیرهای پژوهش نیز مد نظر است مدل پژوهش حاضر به صورت زیر پیشنهاد می شود: نیاز به پیشرفت تقاضای شغلی برای یادگیری یادگیری وابسته به شغل نمودار ۱: مدلعلی پیشنهادی متغیرهای پژوهش روش پژوهش حاضر از جمله پژوهش های غیرآزمایشی و بـه طـور دقیـق تـر همبـستگی از نـوع معادلات ساختاری است که هدف آن بررسی رابطة بین متغیرها در قابل یک مدل علـی اسـت .