چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای مولفه های فراشناخت در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی بود. روش پژوهش از نوع علی ـ مقایسه ای بود، به منظور بررسی فرضیه های پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس نمونه ای به حجم 60 نفر انتخاب شد، به صورتی که 30 نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی بودند (از میان افراد مراجعه کننده به درمانگاه های روان پزشکی بیمارستان های امام حسین (ع) و روزبه شهر تهران) و 30 نوجوان غیرمبتلا به اختلال مذکور بودند (از میان دانش آموزان شهر تهران). برای جمع آوری داده ها از تشخیص روان پزشک و مصاحبه بالینی سازمان یافته مطابق با چهارمین نسخه بازنگری شده راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی انجمن روان پزشکان آمریکا، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز و کارترایت – هاتون و پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون T دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فراشناخت نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی در مقایسه با نوجوانان غیرمبتلا به این اختلال متفاوت است و تنها در مولفه مربوط به لزوم کنترل افکار در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده، باورهای فراشناخت در مهم جلوه دادن افکار، احساسات، لزوم انجام دادن آیین مندی های وسواسی و همچنین در نگهداری، پایداری و تشدید نشانه های بیماری در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی نقشی مهم را ایفا می کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که فراشناخت نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری ‐ عملی در مقایسه با نوجوانان غیرمبتلا به این اختلال متفاوت است و تنها در مؤلفة مربوط به لزوم کنترل افکار در دو گروه تفاوتی مـشاهده نـشد.
با توجه به نتایج به دست آمده ، باورهای فراشناخت در مهم جلوه دادن افکـار، احساسات ، لزوم انجام دادن آیین مندی های وسواسی و همچنین در نگهـداری ، پایداری و تشدید نشانه های بیماری در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکـری ‐ عملی نقشی مهم را ایفا می کنند.
لذا، در این پژوهش ، محقق به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصـلی بود که آیا بین مؤلفه های فراشناخت در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال وسـواس فکـری ـ عملی تفاوت وجود دارد؟ بر این اساس ، هدف پژوهش حاضر مقایسة هر یـک از مؤلفـه هـای فراشناخت در دو گروه و سنجش میزان تأثیر هـر یـک از مؤلفـه هـای فراشـناخت در ایجـاد و شدت اختلال در افراد نمونه است ، تا بدین وسـیله سـهم هـر یـک از مؤلفـه هـای فراشـناخت به عنوان متغیرهای پیش بین در ایجاد اختلال وسواس فکری ـ عملی مشخص شود.
بین مؤلفة باورهای مثبت دربارة نگرانی در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا بـه اخـتلال وسواس فکری ـ عملی تفاوت وجود دارد.
Reality monitoring and metacognitive beliefs related to cognitive confidence in obsessive-compulsive disorder.
Relationships between worry and obsessive- compulsive symptoms and meta-cognitive beliefs.