چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان و بررسی وضعیت رضایت از زندگی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی بوده و 765 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان (376 دختر و 389 پسر) که در سال 90 – 89 مشغول به تحصیل بوده اند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده 12 عامل بود که با استفاده از تحلیل موازی، از این دوازده عامل، هفت عامل اول با تبیین81/43 درصد واریانس پذیرفته شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دهنده برازش مقبول مدل پنج عاملی در دانش آموزان ایرانی بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل کیفیت زندگی ادراکی90/0 و ابعاد پرسشنامه بین76/0 تا 88/0 بود که مقبول است. مقایسه رضایت از زندگی به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی حاکی از تفاوت های معنادار میان پسران و دختران و همچنین میان دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی در برخی از ابعاد پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که مقیاس رضایتمندی چند بعدی دانش آموزان در جامعه ایرانی ویژگی های روان سنجی مناسبی دارد و می توان از آن در امور پژوهشی و سیاست گذاری های ملی و ناحیه ای استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
مقایسة رضایت از زندگی بـه تفکیـک جنـسیت و پایـة تحصیلی حاکی از تفاوت های معنادار میان پسران و دختران و همچنین میـان دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی در برخی از ابعاد پرسشنامه بود.
Perceived Quality of Life (PQOL) زندگی مرتبط با سلامت کودکان ساخته شده اسـت (بـرای مثـال «پروفایـل بیمـاری و سـلامت کودک ١(استارفیلد٢ و همکاران ، ١٩٩٣)»، «پرسشنامة کیفیت زندگی کودکان مـونیخ ٣» (ریـونز‐ سیبرر و بولینگر٤، ١٩٩٨)، «زمینه یابی کیفیت زندگی کودکان دارای امراض پزشکی ٥» (وارنی و ٦ همکاران ، ٢٠٠١) و «پرسشنامه های کیفیت زندگی مرتبط با سلامت گروه کیداسکرین ٧(ریونز‐ سیبرر و همکاران ، ٢٠٠٥) ولی تمرکز تعداد کمی از این ابزارهـا بـه طـور خـاص بـر بهزیـستی ذهنی دانش آموزان بوده و حوزه های متعددی را در برمی گیرند که سلامت جسمی و روانـی در هستة آن ها قرار دارد.
Costello & Osborne گروهی و فردی استفاده شود و به ارزیابی ابعاد خانواده (٧ سؤال)، دوستان (٩ سؤال)، مدرسـه (٨ سؤال)، خود (٧ سؤال) و محیط زندگی (٩ سؤال) و نیز بـه محاسـبة ارزیـابی کلـی کیفیـت زندگی ادراک شده با استفاده از مجموع تمامی گزینه ها با یکدیگر اقدام می کند(هـوبنر، ١٩٩٤).
نتایج تحلیل موازی نشان داد که از این دوازده عامل ، تنهـا در هفـت عامـل اول عامـل ارزش ویژه از سطح درصدی ارزش ویژه بزرگ تر و مقبول است که در مجمـوع ٤٣/٨١ درصـد از واریانس نمرات مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان را تبیین مـی کنـد.
Cross- cultural investigation of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale with Spanish adolescents.
Factor Structure and Reliability of an Abbreviated Version of the Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale.