چکیده:
تاریخ مصر، به دلایلی چند این کشور را همواره مهد چالش ها و کانون رویدادهای تاریخ ساز کرده است. رویدادهای تاریخی، مصر را به کانون جریان های نظری و عملی تبدیل کرده است. تشکیل خلافت نیرومند فاطمی، فعالیت و حیات شیعیان، فرهنگ تشیع، تاریخ معاصر حضور شیعیان در مصر، وضعیت کنونی شیعیان مصر، شخصیت های همسو با تشیع و سازمان های شیعی در این مقاله بررسی شده اند تا به پرسش اصلی مقاله پاسخ داده شود که می پرسید: شمار (فراوانی) شیعیان مصر چقدر است و جامعه مصر تا چه میزان پذیرای فرهنگ تشیع است؟
Egyptian history has often shown challenges and epoch-making events. It has been the center of theoretical and practical movement. The article discuss topics such as Fatimid Caliphate، Shias' activities، Shia culture، Shias contemporary presence، Shias' present condition، Shia-oriented personalities، and Shia organizations. These can help us gain a vivid picture of Shia community in Egypt and the degree of the acceptance of Shia culture by Egyptian people،
خلاصه ماشینی:
"تشکیل خلافت نیرومند فاطمی،فعالیت و حیات شیعیان، فرهنگ تشیع،تاریخ معاصر حضور شیعیان در مصر،وضعیت کنونی شیعیان مصر، شخصیتهای همسو با تشیع و سازمانهای شیعی در این مقاله بررسی شدهاند تا به پرسش اصلی مقاله پاسخ داده شود که میپرسید:شمار(فراوانی)شیعیان مصر چقدر است و جامعۀ مصر تا چه میزان پذیرای فرهنگ تشیع است؟IB} واژگان کلیدی {VKمصر،شیعیان،اهل بیت(ع)،مجمع تقریب مذاهب،الازهره،الدرینی،الوردانی، انقلاب اسلامی ایرانVK} {o(*)استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی moc.
باوجود قدرت فرهنگ تشیع در مصر(مظفر،1368،صص 257-258)،هنوز هیچ پژوهش دانشگاهی در ایران و حتی در سایر کشورها برای بررسی وضعیت امروزی مذهب اهل بیت(ع)در مصر انجام نشده است،درحالیکه یکی از بنیادهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،شناخت جمعیتهای همسو و شناسایی زمینههای مناسب برای فعالیت وهمکاری در کشورهای گوناگون است.
هماکنون آیت الله محمد علی تسخیری،دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،در زمینه ایجاد روابط حسنه میان شیعیان و اهل سنت بسیار پویا است و سفرهای پیدرپی به آفریقا انجام میدهد(خبرگزاری مهر،1387).
همچنین«احمد السایح»از استادان دانشگاه الازهر و عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شیعیان بخش جدایی ناپذیر شهروندان مصری هستند،گسترش مذاهب تندرو و کوشش پیروان این مذاهب برای فتنه افکنی را به عنوان مهمترین چالش پیش روی گروههای اسلامی دانسته است(ایکنا،1387).
صالح الوردانی پس از چندین سال توقف فعالیتهای مجمع اهل البیت(ع)رسما درخواست امکان فعالیت برای مجمع را بیان کرد(رایزنی فرهنگی ایران در دوحه، 1375)و بر این نکته تاکید داشت که شیعیان مصر با هیچ کشور خارجی ارتباط و وابستگی ندارند(روزنامه المحرر،1995)."