چکیده:
رشد روزافزون جمعیت و به تبع آن توسعه شهری باعث ایجاد تغییراتی در جابجایی انسان و کالا در سطح شهر میشود که گاهی این تغییرات از نظر ساختاری با سیستم موجود در شهر خوانایی ندارند. سیستم BRT یکی از اشکال حمل و نقل توده ای است که در راستای حل مشکل ترافیک و حرکت به سمت توسعه پایدار شهری طراحی و اجرا شده است. در این مسیر برنامه ریزان و سیاستگذاران همچنان به سرمایه گذاری در شبکه حمل و نقل و متراکم سازی اراضی، فارغ از اثرات وسیع اقتصادی- اجتماعی بر سیستم شهر، علاقه نشان می دهند. این مطالعه با هدف بررسی و ارزیابی اثرات سیستم BRT بر کاربری های تجاری حاشیه خیابان در شهر تبریز از فلکه دانشگاه تا چهارراه شریعتی انجام پذیرفت ه است . روش پژوهش اسنادی و میدانی است و داده ها به صورت پیمایشی از طریق پرسشنامه و مصاحبه با کسبه و بازاریان جمع آوری شده است. سپس با استفاده از نرم افزرارهای ACCESS و SPSS تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات صورت گرفته و در نهایت با وارد کردن داده ها به محیط GIS ، از طریق ماژول زمین آمار ( Geo Statical )، نمودارهای مکانی داده ها ترسیم و نقشه های خروجی برای سهولت تجزیه و تحلیل بصری آماده شده اند. بر اساس نتایجی که از تحقیق حاضر به دست آمده است؛ سوای رکود بازار و مشکلات اقتصادی، تاثیرات سوء خطوط BRT بر کاربریهای تجاری به خصوص در قیمت سرقفلیها و اجاره بها و تعداد مراجعه کنندگان به مغازهها و فروشگاه ها به طور چشمگیری نمایان است که البته اثرات سوء بر کاربری های تجاری قسمت شمالی نسبت به کاربری های جنوبی ملموستر است.
خلاصه ماشینی:
"با وجود قابلیتها و تواناییهایی که این نوع از سیستم اتوبوسرانی در حل مشکلات ترافیکی، حمل مسافر، افزایش سرعت حمل و نقل، آسایش، راحتی و جزو - Bus Rapid Transport آن داشته است، مسایل و مشکلاتی را در پی دارد که یکی از آنها مضرور شدن اقتصادی یک طرف خیابان و در عوض کسب سود بالنسبه بیشتر اقتصادی در طرف دیگر است که باعث افت قیمت و خرید و فروش یک طرف کفه خیابان و بروز مسایلی نظیر کاهش قیمت سرقفلیها، اجاره مغازهها وخرید و فروش در یک سمت و تا حدودی انتقال آن به سمت دیگر را در برداشته است که این قضیه با آرمانها و اهداف شهرسازی در رعایت اصل عدالت اجتماعی سازگاری ندارد.
اجرای خطوط BRT در کلانشهر تبریز با وجود افزایش سرعت و کیفیت حمل و نقل در شهر تبریز، مشکلات چندی به لحاظ اقتصادی در مسیرهای اجرایی به وجود آوردهاست که علاوه بر رکود بازار و مشکلات اقتصادی، تأثیرات سوء خطوط BRT بر کاربریهای تجاری به ویژه در قیمت سرقفلیها، اجاره بها و تعداد مراجعه کنندگان به فروشگاهها به طور چشمگیری نمایان است البته این اثرات بر کاربریهای تجاری قسمت شمالی نسبت به کاربریهای جنوبی ملموستر است و به تبع این تغییرات، صاحبان مغازههای سمت شمال خیابان و کسانی که قصد سرمایهگذاری دارند متمایلاند که از مغازههای قسمت جنوبی خیابانها استفاده نمایند که در نهایت، منجر به افزایش اجاره بها و سرقفلیها شده و تا حدود زیادی تأثیرات سوء قسمت جنوبی را کاهش میدهد."