چکیده:
در سالهای اخیر، اینترنت بر تمامی بخشهای صنعت گردشگری تأثیر شگرفی بر جای گذاشته تا جایی که گردشگری مجازی به مهمترین و اساسیترین مؤلفه صنعت گردشگری تبدیل شده است. امکانات فضای مجازی که روز به روز در حال افزایش است به ما این امکان را میدهد تا تصویر دیجیتال، فیلمهای ویدئویی و گرافیکهای زیبایی از جاذبههای اکوتوریسم، فولکوریک، فرهنگی و کلیه خدمات گردشگری را در اختیار کاربران قرار دهیم، اما متأسفانه در این زمینه آنچنان بایسته و شایسته کار نشده است. هدف اصلی این مقاله بررسی ضرورتها و نیازهای گردشگری مجازی شهر تهران است. در این راستا با استفاده از روش اسنادی، ابعاد نظری موضوع مورد مطالعه قرار گرفت و با تلفیق یافتههای بخش نظری، نظر کارشناسان و تجارب سایر کشورها سؤالاتی طراحی و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نهایی تحقیق نشان داد که از نظر شهروندان تهرانی ارایه خدمات گردشگری به صورت مجازی و فراهمکردن زیرساختها و امکانات، امری بسیار ضروری تلقی میشود و لازم است مسئولان امر به ویژه شهرداری تهران به آن توجه ویژهای مبذول کنند.
خلاصه ماشینی:
"بیشتر آنها، ارایه اطلاعات الکترونیکی در زمینه فرهنگها و اقوام مختلف و لباس، صنایع دستی و آداب و رسوم آنان (1/35 درصد) و معرفی مشاهیر هنری، ورزشی، علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره (6/37 درصد) را امری معمول تلقی میکنند، این در حالی است که بیشتر پاسخ دهندگان معرفی مکانهای تفریحی و انواع سرگرمیها، بازیها و ورزشها (7/45 درصد)، اطلاعات آب و هوایی نقاط مختلف (5/46 درصد)، اطلاعات حوزة حمل و نقل (3/56 درصد)، تاریخ تمدنی تهران و اطلاعات مکانهای تاریخی، ملی و مذهبی شهر (7/32 درصد)، اطلاعات مکانها و امکانات گردشگری مانند هتلها، رستورانها و اماکن دیدنی (8/40 درصد)، ایجاد فضای اینترنتی برای خرید و فروش کالای فرهنگی اقوام مختلف از قبیل صنایعدستی، آثار موسیقی و ...
عدم وجود سایت اینترنتی جامع و کامل گردشگری درباره شهر تهران در این راستا به نظر میرسد پیشنهادات زیر بتواند مؤثر واقع شود : ایجاد مرکز گردشگری مجازی در شهرداری تهران ایجاد لینک گردشگری بر اساس مدل پیشنهادی مقاله در سامانه الکترونیک شهرداری تهران بازبینی، اصلاح و مدیریت سایتهای اطلاعرسانی مراکز گردشگری در اینترنت دخالت دادن وزن گردشگری مجازی در چشمانداز گسترش صنعت گردشگری ایجاد و تدوین دورههای آموزش الکترونیکی توسعه گردشگری در مراکز دانشگاهی توجه به اطلاعرسانی الکترونیکی رسمی پتانسیلهای گردشگری در رسانههای جهان تبلیغ سایتهای گردشگری رسمی در کلیه سایتهای دولتی کشور در وب راهاندازی پایگاههای اطلاعرسانی دیجیتالی درونشهری ایجاد کارتهای الکترونیکی اعتباری برای استفاده از مراکز گردشگری و فروش آن از طریق وب برای مخاطبان داخلی و بینالمللی پینوشت 1."