چکیده:
مطالعات انجام شده پیرامون رابطه مدیریت سود با قراردادها در توجیه ادعاهای خود با دشواریهایی روبه رو هستند. برخی از محققان به نقش بازار سرمایه در ایجاد انگیزه برای مدیریت سود اشاره کردهاند. فرضیه اصلی این تحقیق آن است که در شرایطی که تقاضای سهام بالاست، مدیریت سود افزایشی است؛ تا حدی که به سود پیشبینی شده نزدیک شویم. بررسی انجام شده در سه گروه از شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران که بر حسب میزان تقاضای سهام طبقهبندی شدهاند، نشان میدهد، شرکتهایی که میزان عرضه سهام آنها بالاتر است، کمتر سود را به صورت افزاینده اداره میکنند و بیشتر به دنبال آن هستند تا اندوختههای حسابداری را توسعه دهند. شرکتهایی که تقاضای سهام آنها بالاتر است، بیشتر سود را به صورت افزاینده اداره میکنند تا سود گزارش شده را مساوی یا کمی بیشتر از سود پیشبینی شده نشان دهند. بنابراین، انگیزه مدیران برای مدیریت سود تحت تاثیر اطلاعات عرضه و تقاضای سهام قرار میگیرد. نتایج به دست آمده یافتههای مشترک پارهای از تحقیقات تجربی درباره چگونگی توزیع تعهدات غیرمنتظره و خطاهای پیشبینی را توضیح میدهد.
خلاصه ماشینی:
"برای یافتن حساسیت قیمت سهام به اخبارسود از میزان عرضه و تقاضای سهام استفاده میکنیم و با گروهبندی شرکتها بر اساس مازاد تقاضای سهام به سه گروه خرید، نگهداشت و فروش نشان میدهیم که احتمال رخداد خطای پیشبینی مثبت کوچک برای شرکتهایی که در مورد سهام آنها تقاضای بیشتری وجود دارد، نسبت به شرکتهای دیگر بیشتر است.
ابربنل ولیوی [10] میگویند که علامت و اندازه تغییر در بسیاری از متغیرهای اقتصادی را میتوان به عنوان پیشبینی کننده حساسیت قیمت سهام شرکت به اخبار سود و تمایل آن به مدیریت سود سیستماتیک عنوان کرد؛ مثلا قیمت سهام شرکتهایی که سود آنها در هر دوره افزایش مییابد و بازده آنها بیش از بازده بازار است و یا تحلیلگران در مورد آنها نظر خرید را صادر میکنند، نسبت به شرکتهایی که سود آنها در هر دوره افزایش نمییابد و بازده آنها بیش از بازده بازار نیست یا تحلیلگران در مورد آنها پیشنهاد فروش میدهند، به تغییرات غیر منتظره سود واکنش بیشتری نشان میدهد.
"A Framework for Analyzing Earnings Management:I implications for Stock Prices, Earnings and Analysts’ Forecasts Errors" Working paper, University of North Carolina.
Journal of Business Finance & Accounting, Vol 33(5-6): 633–652.
Journal of Accounting & Economics: Vol 7, pp: 85-107.
Journal of Accounting & Economics: Vol 7, pp: 85-107.
Journal of Accounting & Economics.
"Management's Incentives to Avoid Negative Earnings Surprises " Accounting Review, Vol 77(3), pp: 483-514."