خلاصه ماشینی:
"تناقض دیگر اینکه ایشان حکما را در قولشان به مجردات مورد طعن قرار داده در حالی که خودش ثابت کرد جمیع خواص تجرد را بر انوار نبی صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام،با اینکه فرمود مجردی ما سوی الله نیست و مهمتر اینکه راهی که ایشان پیمودهاند طریقی است که اکثر روایات و اخبار را در مقام واحدی اخذ کردند که فهم عامه مردم به آن میرسد با توجه به اینکه در اخبار غرری است که به حقایق اشاره میکند که فهمهای عادی-مگر فهم دانشمندان و عقول خالص و پاک-به آن راه ندارد»در این گفته نکاتی به نظر میرسد: 1-آقای طباطبایی میفرمایند که مخالفت با ظواهر شرعیه به خاطر ظنی بودن آنها محذوری ندارد،در حالی که این جواب ربطی به فرمایش مرحوم مجلسی ندارد،زیرا مرحوم مجلسی ادعا میکنند که اعتقاد فیلسوف درباره عقل مجرد مخالفت با ضروریات و قواعد مقرره اسلامیه دارد نه تنها با ظواهر دینی ظنی،و در این باره میفرمایند که:(اعتقاد به جوهر مجرد قدیم که ذاتا و فعلا تعلقی به ماده نداشته باشد آن گونه که فلاسفه گفتهاند مستلزم انکار کثیری از ضروریات دین مانند حدوث عالم و غیر آن میباشد که اینجا مقام بسط سخن در آن نیست)بحار 1/1/101 2-آقای طباطبایی میفرمایند که وقتی برهان بر چیزی اقامه شد ظواهر ظنی دینی نمیتوانند با آن معارضه کنند."