خلاصه ماشینی:
"زیرا برای اثبات این امور براهین حسابی و هندسی اقامه شده است که با وجود آنها شکی باقی نمیماند،لذا اگر کسی بر آن اطلاع یابد و ادلهء آنها را تحقیق کند،تا اینکه از طریق آنها از وقت کسوفین و اندازه آنها و مدت بقاء آنها تا زمان روشن شدن آگاهی بدهد و به او گفته شود که این خلاف شرع است در علم خود شک نمیکند،ولی در مورد شرع او را تردید دست میدهد و زیان دیدن شرع از جانب کسی که آن را از راه درست نصرت نمیکند،از زبان کسی که به روش معقول برآن طعنه میزند زیادتر است و به همین خاطر گفتهاند:«دشمن دانا از دوست نادان بهتر است».
بعنوان مثال،از نظر غزالی آنچه در بحث با فلاسفه اهمیت دارد این است که آیا جهان حادث است یا قدیم؟زیرا چون حدوث جهان اثبات گشته خواه کره باشد،خواه مبسوط،خواه شش پر باشد، خواه هشتپر،فرقی نمیکند و همین طور سایر جهات آن،بلکه آنچه مقصود است و اهمیت دارد این است که وجود عالم را فصل خدا بدانیم به هر شکلی که باشد(22) 3-قسم سوم از مسایل مورد نزاع غزالی و فلاسفه،چیزهایی است که نزاع در آنها وابسته به اصلی از اصول دین است مانند قول به حدوث عالم و صفات صانع و بیان حشر اجساد و ابدان که فلاسفه به نظر ایشان جمیع آنها را انکار کردهاند."