خلاصه ماشینی:
"ابنعربی جز وحدت مطلق،هیچیک از این وسایط را مطرح نمیکند، هرچند او بارها و بارها تلاش کرده است تا نظریهء وحدت وجود خود را باتوحید قرآنی دربارهء خدا وفق دهد،با این اوصاف،«او همه چیز است»ضرورتا با خدای قرآنی،که«مانند او چیزی وجود ندارد»، تفاوت بسیار دارد.
یا به تعبیری دیگر،چگونه او ثنویت خیالی در ارتباط خدا با مخلوقاتش را توجیه میکند؟و وجود کثرت در عالم یا به تعبیر خود وی،کثرت در خلق را میپذیرد،اما حقیقت داشتن این کثرت را از حیث جوهر اشیاء-بهعنوان چیزی دربرابر وجود- نمیپذیرد.
ابنعربی در«فتوحات مکیه»(ج 1 ص 90) مینویسد: «ان الحق تعالی،موجود بذاته لذاته مطلق الوجود، غیر مقید بغیره و لا معلول عن شیء و لا علة لشیء بل هو خالق المعلولات و العلل» کلام وی در نقی علیت از حقتعالی،در مقام بیان صرافت وجود اوست که هیچ اضافه و نسبتی را در مقام احدیت نمیپذیرد،محقق قونوی در«فکوک»به نفی ارتباط اشیاء با حقتعالی اشاره میکند: «ان الحق من حیث اطلاق ذاته و صرافته وحدته و وحدة فیضهالذاتی لا یرتبط به شیء و لا یستند الیه موجود ما من الموجودات(4) ابنعربی در باب 440 از«فتوحات مکیه»،اطلاق علت به ذات حق را از نهایت جهل به امور میداند، چراکه عرصهء علت و معلول در محدودهء عالم است نه در ساحت خالق: «فالکل معلول عندهم."