چکیده:
با توجه به مطالعات صورت گرفته انجام فعالیت های پژوهشی با موانع متعددی مواجه است که شناخت وضع موجود و رفع تنگناهای آن در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ضرورت
دارد. این تحقیق, با هدف شناسایی و موانع انجام فعالیتهای پژوهشی در بین
اعضای هیئت علمیدانشگاه آزاد اسلاهی واحد غلیآباد کتول انجام گرفت. مطالعة حاضرء از
نوع توصیفی است که به روش پیمایشی اجراء شلد و ابزار اندازهگیری در این مطالعه
پرسشنامه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین عوامل بازدارندهة فعالیتهای
پژوهشی از نظر پاسخگویان به ترتیب اولویت: عوامل اداری (با میانگین 4۲/۹۴
کمبودها (۲/۹۰) اقتصادی.- مالی (۲/۷۵)» شخصی - اجتماعی (۲/۷۴) و عوامل بازدارندة
تخصصی (با میانگین ۲/۴۲) است. همچنان که از ,سطح معنیداری آزمون ] مشخص است»
موانع شخصی, موانع کمبودها و موانع اداری بر"حسب ارزیابی مردان و زنان تفاوت
معنیداری پذیرفته است. میانگین ارزیابیهاء نشان میدهد زنان نقش موانع شخصی و اداری
را بیش از مردان ارزیابی میکنند. همینطور نتایج آزمون 7 برای متغیر مدرک تحصیلی (فوق
لیسانس- دکترا) نشان میدهد که برای سه دسته از عوامل تفاوت معناداری بین دو گروه
مشاهده شده است. تکنیک آماری آنالیز واریانس یکطرفه (f) نشان میدهد که. از پنج متغیر
وابسته, دو متغیرء یعنی موانع اقتصادی و موانع اداری بر حسب نوع گروه آموزشی تفاوت
معناداری دارد؛ و از طرفی» برحسب وضعیت استخدامی پاسخگویان, تنها یک متغیرء یعنی
موانع کمبودها تفاوت معناداری پذیرفته است.
There are many barriers to performing research activities. Understanding the existing situation and resolving the problems and predicaments، especially among the faculty members are necessary. This research was carried out in 2007 with the aim of identifying and examining the barriers to performing research activities among the faculty members of Islamic Azad University (IAU) AliabadeKatool Branch. The research findings show that the most important deterrent factors in research activities are as follows، (in the order of priority): administrative deterrent (with the average of 2.94)، deficiencies (2.90)، financialeconomic (2.75)، personalsocial (2.74) and specialized deterrent factors (with the average of 2.42). Personal barriers، deficiencies and administrative barriers have a significant difference according to men and women’s evaluation. The average of evaluation shows that women give more importance to the role of administrative and personal barriers. In addition، the result of the ttest for the academic qualification variable (Master degree and PhD) shows that there is a significant difference between the two groups for three categories of factors. The statistical technique of the onesided
variance analysis (Ftest) shows that out of five dependant variables، two variables، namely economic and administrative barriers have a significant difference according to the educational group. On the other hand، only one variable، namely deficiencies
have a significant difference according to the respondent’s employment state.