چکیده:
به سقط جنین از منظرهای گوناگونی از جمله فقهی ، حقـوقی و اخلاقـی مـی تـوان نگریست . در این مقاله به مسئله سقط جنـین از منظـر الاهیـات اخلاقـی پرداختـه می شود. کانون اصلی بحث در مسئله سقط جنین و درستی یا نادرستی آن به لحاظ اخلاقی این است که آیا جنین ، انسان یا شخص به شمار می آید یا نه ؟ چراکه میان مخالفان و موافقان سقط جنین اختلافی در این نیست که کشتن انسـانی بـالغ بـه لحاظ اخلاقی نادرست است ، اما اینکه آیا جنـین یـا نـوزاد تـازه متولـد نشـده نیـز مشمول این حکم اخلاقی می شود یا نه به اعتقاد برخی بستگی به این دارد که آیـا جنین شخص به شمار می آید یا نه . اما به دلیل ابهامی کـه در واژه شـخص وجـود دارد و به همین دلیل اختلافات بسیاری درباره آن به وجود آمـده اسـت نمـی تـوان حکم اخلاقی سقط جنین را دایر مدار آن قرار داد، بلکه باید محور بحث اولا، انسان بودن یا نبودن جنین باشد. در خصوص اینکه آیا جنین انسان هسـت یـا نـه و اگـر بلی ، از چه زمانی انسان می شود، از لحظه لقاح یا در زمانی پس از لقاح ، دیدگاه های متفاوتی ، چه به لحاظ فلسفی و چه به لحاظ الاهیاتی ، مطرح شـده اسـت . در ایـن مقاله با توجه به الاهیات قرآنی این بحث پی گرفته می شود؛ و ثانیا بر فرض انسان نبودن جنین حکم اخلاقی سقط کردن آن چه می شود. گرچه در این مقاله اشـاراتی به آن شده است ولی مستقیما به آن نمی پردازیم .
خلاصه ماشینی:
اگر بنـا بـر فـرض تحقـق سـاحت غیـر بـدن در انسـان متـأخر از لحظـه لقـاح باشـد، پـیش از تحقق این ساحت ، هنـوز انسـانی پـا بـه عرصـه هسـتی نگذاشـته اسـت و از همین روسـت کـه با نابودی آن همه چیز از بـین رفتـه و موجـودی بـه نـام انسـان نیسـت تـا در نشـئه دیگـر بـه حیات خود ادامـه دهـد و لـذا در ایـن صـورت مـردن و قتـل بـه معنـای واقعـی کلمـه صـادق نیست ، ولی با تحقق ساحت غیـر بـدن ، انسـان موجـود مـی شـود و از همین روسـت کـه مـردن و قتل نیز معنـا پیـدا مـی کنـد (گرچـه ایـن موجـود در رحـم مـادر باشـد) و بـا مـردن یـا قتـل ساحت غیر بـدنی از سـاحت بـدنی جـدا شـده و همچنـان بـه زنـدگی خـود در نشـئه ای دیگـر ادامه می دهد، ولی ساحت بدنی نیست و نابود می شود.
در ضـمن بـا توجـه بـه اینکـه پـیش از دمیـده شـدن روح ، پـرداختن مقداری از دیـه در صـورت سـقط کـردن واجـب مـی شـود مـی تـوان اسـتنباط کـرد کـه شـارع مقدس راضی به سقط کردن جنینی کـه هنـوز بـه معنـای واقعـی کلمـه انسـان نشـده اسـت و در حال انسان شدن است ، نیست .
Hughes, "Self-Ownership, Abortion and Infanticide [with Commentary],"Journal of Medical Ethics, Vol. 5, No. 3 (Sep.
Hughes, 1979, "Self- Ownership, Abortion and Infanticide [with Commentary],"Journal of Medical Ethics, Vol. 5, No. 3.
Hughes, 1979, "Self- Ownership, Abortion and Infanticide [with Commentary],"Journal of Medical Ethics, Vol. 5, No. 3.