چکیده:
برخی از آداب و رسوم مردم کنونی ایران، مانند جشن نوروز و چیدن سفرة هفتسین، چهارشنبهسوری و آیینهای شب عرفه/ علفه در آخر سال، شب یلدا و برخی آیینهای دیگر، بازماندة آداب و رسوم ایرانیان پیش از اسلام است. بخش مهمی از آیینهای ایران باستان را جامعة زرتشتیان ایران حفظ کردهاند. بنابراین، بررسی آیینهای ایشان به درک و تحلیل آیینهای کهن بازمانده از ایران باستان بسیار کمک خواهد کرد. آداب و رسومی که زرتشتیان کنونی به جای میآورند، با آنچه که در نوشتههای فارسی میانه و فارسی زرتشتی آمده است، تفاوتهایی را نشان میدهد. آدابی که در کرمان و روستاهای مختلف زرتشتینشین یزد رایج است نیز با یکدیگر متفاوتاند. در این مقاله مهمترین ارکان مشترک در آیینهای زرتشتیان کنونی، معرفی و بررسی میشود. این ارکان و خرده رسمها در بیشتر آیینها ثابت است و به کمک آنها مقایسة آیینها و بررسی دگرگونی و تفاوت آنها امکانپذیر میگردد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین به تبیین این نکته بپردازد که لزوم اطاعت و تسلیم کامل مرید به شیخ، که در تصوف اسلامی مظهر انسان کامل است، تا چه حد بر لزوم اشراف معنوی ولی بر ظاهر و باطن انسان مبتنی است و نیز تا چه اندازه به ضرورت تبعیت از امام معصوم در تفکر شیعیان شباهت دارد.
علم پیامبر به وصی، از وصی به امام، و از امام به حجت به میراث میرسد 4 و از آنجا که این علم عطای الهی است، همانطور که خداوند پیامبران خود را برمیگزیند، جانشینان آنها را نیز به تعیین و نصب الهی میگمارد تا این علم در آنان از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و در این مورد جایی برای قیاس و رأی وجود ندارد.
مؤمن همچنین باید بداند که هیچکس بر اولیاء الهی حقی ندارد و منزلتی که وی نزد امام دارد، حاصل لطف و تفضل الهی است و عمل صالح انسان را به تزکیه و قرب الهی ناصر خسرو قبادیانی، وجه دین، به کوشش غلامرضا اعوانی، تهران، 1356ش، صص11-16.
همچنین بکارگیری واژة پیر برای اشاره به امام نزاری یا مراتب پائینتر از وی توسط اسماعیلیه نزاری و بعد از دورة الموت، نشانة اذعان خود ایشان بر وجود مشترکات بسیار میان این دو مفهوم است.
از این رو، مهمترین ویژگی امام نزد شیعه عصمت اوست که عین القضات از پذیرش آن سرباز میزند و نزد وی یکی از شرایط مریدی این است که نباید از پیر طلب عصمت نماید، یا او را با چشم سر ببیند، بلکه باید باطن، حقیقت، علم و معرفت او را ببیند."