خلاصة:
در حکومت جهانی مهدی موعود علیه السلام، آرمان بلند تشکیل جامعه بزرگ بشری و خانواده انسانی به حقیقت می رسد و آرزوی دیرینه همه پیامبران، پیشوایان، شایستگان و انسان دوستان برآورده می شود. مردم در نظام سیاسی اسلام، پس از قانون و رهبر، رکن اساسی حکومتند و بر خلاف حکومت های استبدادی، از منابع اصلی قدرت سیاسی، شمرده می شوند و در این میدان، سهمی مهم بر عهده دارند. در مسائل مهم سیاسی نظر می دهند و هرگز بی تفاوت نمی مانند. پذیرش و اطاعت (مقبولیت) و پشتیبانی و حمایت (مشارکت) از مهم ترین مصادیق نقش و سهم مردم در ابعاد مختلف حکومت است. با تاکید اسلام بر عنصر آزادی و اختیار، نقش مردم در تشکیل حکومت مهدوی در قالب سازوکارهای ویژهای نمود می یابد. عنصر مقبولیت و پذیرش مردمی در حکومت اسلامی، در قالب سازوکار «بیعت» انجام می گیرد. اگرچه بیعت با رای دادن متفاوت است؛ همچون رای دادن زمینه عملی حکومت را فراهم می کند. البته بیعت دارای کارکردهای خاص خود است که میتوان کارکردهای آن را در اعلام و اظهار آمادگی، ایجاد زمینه برای اعمال ولایت، انگیزهای برای تشویق و پایبندی به وظیفه، عینیت بخشیدن و به فعلیت رساندن ولایت و سرانجام تاکید بر وفاداری و فراهم ساختن امکانات و فراهم کردن توان اجرا دانست.
The high ideal goal for establishing the vast human society and family will reach to its truth in the global government of the Promised Mahdia.s. . Thus، the old wishes of all prophetsp.b.u.t. ، imamsa.s. ، Nobles and Friends of human will come true.
People in a political Islamic government are the base principle of the government after the law and leadership and opposite to dictatorial governments are counted the main political source and have an important role in this field، and make comment on the main political issues and are not ignorant to their affairs. Accepting، taking the orders، supporting and protecting are the most important examples in people’s share and role in different dimensions of the government.
With the emphasis of Islam on the liberty and the freedom of choice، the role of people in establishing Mahdavi government appears in the form of special mechanisms.
People’s acceptability element in Islamic government will come into action in the form of “Allegiance Mechanism”. Although paying allegiance is different from giving votes، like the voting، will pave the way for establishing a practical government. Paying allegiance has its own functions in the following areas like in: declaring the readiness، paving the way for bringing the orders into action، making enough motives to encourage and keeping the duties، bringing into action all aspects of the Welayat، and finally emphasizing on the loyalty، devotion، providing equipments and power of execution.
ملخص الجهاز:
اهميت و تأثير پذيرفتن مردمي در جامعه اسلامي تا آنجا است که امام علي عليه السلام يکي از عوامل مهم پذيرش خلافت را همين مسأله برميشمارد: أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا (شريف رضي، 1378: ص119)؛ به خدايي كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر اين بيعت كنندگان نبودند و ياران، حجّت بر من تمام نمينمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمكار شكمباره را برنتابند و به ياري گرسنگان ستمديده بشتابند؛ رشته اين كار را از دست ميگذاشتم و پايانش را چون آغازش ميانگاشتم و چون گذشته، خود را به كناري ميداشتم.
حال اين پرسش پيش ميآيد كه اگر چنين است، چرا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم از ياران خود يا تازهمسلمانان، بيعت گرفت؟ پاسخ اين است كه: بي ترديد اين بيعتها نوعي يادآوري و پافشاري بر وفاداري بوده كه در مواقع خاصي انجام ميشده است؛ به ويژه هنگام بحرانها و حوادث که پايبندي به قرارداد نيازمند است، تا در ساية آن، جامعه اسلامي از بحران و حوادث به خوبي گذر کند.
3ـ محتوا و مفاد بيعت با توجه به آنچه يادشد، محتواي اساسي بيعت، اعلام آمادگي ياران، ياوران و تودة مردم براي انجام دادن کارهاي مورد نظر از طرف امام معصوم عليه السلام در جهت رسيدن به پيروزي و برپايي حکومت عدل جهاني است و آن، چيزي نيست جز عمل به دستورات پروردگار بزرگ در آموزههاي ديني.